Hur tänka som företagare för att maximera?

Hej!

Hur tänker ni, som driver företag som är lönsamt, och generar vinst.

Jag tänker att man tar lön till bryntpunkt, Maxar utdelning enligt 3:12, sätter av en mindre del till TJP. Överskott till holding bolag.

Hur tänker ni? Köra på så länge ni orkar, sen sälja AB och lägger holding, I träda?

Hur tänker ni med lön, ta ut högre för kunna öka utdelning, eller bara dumt?

Ser till att som alla gör ta ut lön till brytpunkten eller något mer ibland, sparandet i tjänstepension så jag hamnar under nästa brytpunkt som pensionär där jag har redan nått taket för skatt. Överskottet går nu in i KF och in i sparkonto.

Sedan är det smartaste att kombinera utdelning (20% skatt) med pension. Efter 65 kommer jag arbeta mer flexibelt med låg skatt på lön och pension.

Så det kommer spridas mellan lön/pension och utdelning där syftet på ett lagligt sätt är att undvika statlig skatt. Ser en risk att likvidera bolaget för tidigt, låsa sig vid långa pensionsuttag och en hög lön.

• Äga bolag –> Utdelning
  • Lön för skatteoptimering
  • Planering av pensionen årligen relaterat till att brytpunkterna ändras

Vad är tricket med holding bolag?

beror på situationen :slight_smile:

Skydda tillgångar kan vara en sak, t.ex om verksamhetsbolaget börjar gå dåligt och blir satt i konkurs, har du överfört tillgångar kontinuerligt till holding så är dem säkrade.

Framförallt riskhantering, du skiljer på privat och bolagsrisk. Så får man också ta ut pengar till holding från aktiva verksamheten så är risken mindre i aktiva verksamheten.