Hur tänker ni om parekonomi där man har olika mål och syn på ekonomi?

Välkommen till forumet @Futurevision!

Från början så tänkte jag lite som ni. Att man ska dela lika eller åtminstone procentuellt. Ett tag var jag till och med sur på Caroline som efter doktorandtjänsten valde att ta ett lågbetalt kommunikationsjobb på Lunds Universitet istället för att tjäna mycket pengar på Novo Nordisk. Särskilt eftersom det innebar att min plan om att köpa hus och finansiera huset föll i stöpet.

Sedan insåg jag - men, vänta här nu - vad är viktigaste för mig? Att vi har huset eller att Caroline är lycklig och trivs i sin vardag och gör det som får hennes hjärta att sjunga. Det är faktiskt viktigare än huset. Men någonstans längs vägen så insåg jag också - att varför välja? Caroline kan väl få vara kommunikatör och vi kan kan väl ha hus också… där började del 2 på resan.

Så där någonstans accepterade vi att vi är olika, vi har olika ekonomiska mål och mål i livet. Av respekt och kärlek till varandra så synkar man ju så klart också. Då valde vi att köra på upplägget vi har nu där vi har allt gemensamt och att vi är bra på olika saker och att “rättvist” inte betyder 50/50 eller ens procentuellt.

Så vi kör nu mer allt gemensamt och jag bidrar mycket mer i det ekonomiska och Caroline kompletterar och bidrar mycket mer i andra områden - OCH - vi värderar allt det lika.

23 gillningar