Hur tror ni bostadsmarknaden utvecklar sig framöver?

Hej!

Funderar på att köpa ett nytt boende men undrar om det är smart att avvakta lite grann med tanke på omvärldssituationen och rådande inflation med skyhöga priser på allt från drivmedel till el?
Bor i en billig hyresrätt idag.

Hur tror ni andra att ovanstående funderingar kommer prägla bostadsmarknaden?

Mvh, Johan

Ingen vet, alla kan gissa men det är just gissningar.

Många exempel här i andra trådar på folk som avvaktat köp tidigare just pga det du skriver ovan. Trots det fortsätter det uppåt.

Har du kr och vill ha ett ägt boende långsiktigt spelar det förmodligen mindre roll när du går in i det långa loppet.

3 gillningar

Det känns som att vi är rätt nära bristningsgränsen för vad folk kan betala. Höjda räntor, ökade kostnader för mat/drivmedel och annat lär knappast få priser att fortsätta öka.

Beroende på din situation och varför du vill flytta hade jag valt att ta klivet nu eller vänta. Skulle dock aldrig låta spekulationen kring bostadsmarknaden styra var jag ska bo eller när jag ska flytta osv. Se mer till andra parametrar, sambo? växande familj osv.

Det finns ett problem med tesen att vänta med att köpa. Man måste inte vara fråga dig vad som händer med perserna på bostäder, utan även priset på andra tillgångar.

Var ska du ha dina pengar under tiden du väntar på att priset på bostäder ska falla? Vad händer om priset på din andra tillgång faller mer än bostadspriserna?

Det kan även vara så att priset ökar mindre än inflationen framåt, men finns kontraster tappar mer i värde än ett hus.

2 gillningar

Just räntebiten är komplicerad p.g.a kriget. Pengarna flödar in i diverse obligationer inkl. bostadsobligationer i flykt från aktier och andra tillgångar. Cornucopia publicerade följande graf idag. Ett trendbrott! (BoObl = Bostadsobligationer som finansierar bundna boräntor).

1 gillning

Om jag hade råd att köpa den bostaden jag letade efter nu så skulle jag köpa den. Men så planerar jag också att bo i det huset jag köper tills jag är för gammal för att ta hand om det längre. Ser det inte som en investering. Jag ser det som ett boende och ett hem. Det kostar vad det kostar helt enkelt.

3 gillningar

Hej! Hur påverkar detta boräntorna generellt?

Är väldigt oknunnig på ekonomi så uppskattar gärna en förklaring :slight_smile:

Jag är långt ifrån en expert på bostadsobligationer heller :sweat_smile: Men grovt förenklat är det räntan som banken erbjuder mot investerare när de erbjuder ett bolån med en viss bindningstid till oss bostadsköpare.

D.v.s att ju högre räntan är på bostadsobligationer, ju högre blir räntan ut mot kund. De måste säkerställa en marginal för att tjäna på utlåningen.

1 gillning

Okej, och ännu mer enkelt förklarat så verkar trenden gå lite nedåt nu om man kollar på din graf? Såg att du skrev “trendbrott” :slight_smile:

Ja precis. Och var de ska härifrån har jag ingen aning om men man kan ju konstatera att förväntningarna om högre boräntor åtminstone temporärt har börjat ifrågasättas p.g.a omständigheterna.

I andra vågskålen finns ju dock att inflationen rusar ännu mer p.g.a främst energipriserna, vilket i sin tur kan sätta press på centralbanker att höja räntan. :man_shrugging:

Det här tvistar de lärde om…

1 gillning

Ja du. Den som visste kan bli löjligt rik.
Ren spekulation är att det går långsammare uppåt. Utbudet fortsätter vara mindre än efterfrågan.
Även om average Joe får svårare att betala för sina 5 streaming abonnemang, sitt viasat superdelux paket, häntmat osv så dikterar inte de priserna på attraktiva boenden.

Om det finns 200 000 fina villor och 200 000 fina lägenheter i landet så finns det mer än så som vill köpa dessa. Går räntan upp lite så är det fortsatt från löjligt låga nivåer. Sen ser jag en kraftig trend för uthyrning av delar av fastigheten vilket i Sthlm ger 10k+ i månadsintäkter. Så bara det finansierar en hel del av lånet även om räntan skulle dubblas kommande 3 åren.

Ens hem är ens borg kommer nog stämma mer och mer. Med den osäkerhet som råder i världen så är jag tämligen säker på att folk prioriterar sitt boende ännu mer.

Ligger mycket i det du säger, men säg att räntan går upp vilket vissa bedömare tror sker redan iår, elpriserna är fortfarande skyhöga med räkningar på allt från 5-20.000 i månaden för ett normalhus, lägg därtill svindyr drivmedel som grädde på mosen.
Hur fan har folk råd egentligen?
Läste idag att en DUSCH kommer att kosta 40kr imorgon 8/3 mellan kl 7-8 på morgonen. Helt otroligt

Testa gärna boka bord på någon av Stockholms 30 bästa restauranger någon kväll de närmaste 2v. Det kommer du inte lyckas med och det jag vill säga med det är att det inte går någon nöd på folk. Sen hur många är det som egentligen betalar 20k i el kostnad? Dessutom inte slaget över året.

2 gillningar

Haha jag vet, har redan provat att boka, blir oftast att man får nöja sig med det 3e alternativet.

20.000 är väl extrema fall som vi hade i vintras, men elpriserna har börjat stiga igen med tanke på kriget b.la.
Somsagt mellan 07-08 idag så kommer en dusch att kosta 40kr, 7kr per kWh pratades det om vid den tidpunkten.

10 000 kr frågan är som vanligt vart gränserna egentligen går.
Jag kan gissa att om man går tillbaks 2.5 år i detta forum, redan innan pandemin så argumenterade vissa för att gränsen var nådd för bensinpriser, elpriser, matpriser osv osv.

Nu beror det såklart på vilka typer av hus eller lägenheter man tittar på, men återigen så finns det ett begränsat antal hus och fler och fler som vill ha dem.
Jag tror att istället för att priserna går ner, så sker det en undanträngsningseffekt för de fattigaste istället. De rikaste 20 procenten fortsätter att bli rikare, och om en dusch kostar 20 eller 40 sek spelar absolut ingen roll. Dessa 20 procent fortsätter driva prisutvecklingen.

My five cents

1 gillning

Jag såg följande idag:

Det verkar att räntan för både 2 år och 5 år BoObl har gått upp en hel del sedan den 4:e Mars, är detta kanske en tendens att det kan vara smart för en orolig själv som mig att binda räntan? :slight_smile: