Hur tycker ni detta verkar?

Hej allihopa!

Jag är ny användare här! Har läst i flera månader men aldrig känt att jag har en fråga. Men nu kom den!

Hur tycker ni att vår situation ser ut? Den kommer här.
Vi är ett par utan barn. Vi bor på landet sedan 2019 i Skåne och köpte vårt hus riktigt billigt. Det lär aldrig bli så billigt, förra ägaren var desperat och jag var rätt tuff i förhandlingen.
Vi har inga lån förutom det lilla på huset. Inte ens ett litet mobillån. Tror det är 1.3 kvar eller något sådant. Resten är betalt.
Min man är anställd och jag jobbar med eget. Vi har tillsammans ca 40 efter skatt in i månaden. Jag har inte mycket i inkomst då jag jobbar med hundar men det har min man.
Skulle säga att vi har marginaler på ca 70% om vi skulle anstänga oss mer.
Vår uppvärmning är enbart med ved, och vi har säkrat allting för denna vintern.
Min man investerar det vi kan avvara utan att det gör ont så att säga, i bl.a Lysa.
Vi handlar nästan bara på secondhand och är nästintill självförsörjande på mat (dock inte kött).
Vi har alltid varit sånahär, långt innan krisen, för att vi kände på oss att någon slags kris skulle komma.

Vad mer kan vi göra? Vad mer hade ni gjort för att säkra er?
Det vi måste betala är dieseln, för annars kommer han inte iväg till jobbet.

Hoppas inte min trådstart är rörig! Isåfall gör jag om🌻

Det framgår inte tydligt vad ni vill i livet, alltså vad som är målet. Det framgår inte heller vad ni tycker är viktigt. Är det att “leva snålt”, “vara självförsörjande”, “ha minimal miljöpåverkan” eller något annat.

Jag skulle inte själv se ved som något särskilt “smart” uppvärmningsalternativ. Att det kan vara rationellt just här och nu må vara hänt men fokus bör ju vara mer långsiktigt.

När jag själv var yngre hade jag en övergripande strategi som var mer “riskminimerande” än “möjlighetsmaximerande”. Den fungerade förvisso men jag kan ju också se att de som satsade högre också fick större utdelning. Jag tror det tänket kan tillämpas i många sammanhang.

Jag tänker också att det här med “inte ha mycket till inkomst” inte borde vara skrivet i sten. Nu kan jag inte alls den här branschen men min bild är att det mesta går att utveckla. Att man som egenföretagare har låg inkomst beror ofta på en själv. Jag menar då att man rör sig inom sin komfortzon och gör saker man gillar och är trygg med. Om man vågar gå utanför den där zonen kan det finnas massor med spännande möjligheter. Det behöver ju inte hända bums heller utan kan handla mer om att bygga en kompetens för att erbjuda kurser, sälja varor i storpack, öppna en webshop eller något liknande.

Tack för ditt svar JesseX! Jag ska fylla i de hål som jag inte varit tydlig med.
Vårt mål är att vara så fria som möjligt. Svänger marknaden så ska vi inte ha panik. Vi vill gärna ha en årslön på ett konto tillgängligt, och inte känna några tråkiga känslor om saker skulle ändra sig på min mans arbetsplats tillexempel. Han tar emot transporter från hela europa, utan honom (med mest erfarenhet och kompetens) skulle det inte gå så bra så han är ganska safe. Dock vill vi ändå aldrig sätta vår trygghet och räkna med något så föränderigt som en arbetsplats. Vi vill själva verka för vår trygghet.

Vad gäller mitt jobb så är det självvalt. Jag är hemma och tar hand om hus och gård. Dessutom vill jag inte ta mig ann fler kunder för då hade jag fått tumma på kvalitet, vilket jag inte vill. Att öka mina priser under kristider tror inte jag är klokt. Bättre att göra så när tiderna är lite lättare och folk har mer råd.

Målet är alltså att öka vårt kapital, både på investeringsfront och sparkonto. Vi har så vi klarar oss men tycker ni att vi kan optimera någonstans? Är svårt att slå LYSA, därför ber jag inte om just placeringsråd.

Beror väl på vad ni definierar som fria? Ledig tid? Låga omkostnader? Fritt arbete?

Enkelt: forsätt spara!

Om med du med optimera menar att skära kostnader för att kunna spara mer så… ingen aning. Vi, tillskillnad från dig, känner inte till dina utgifter och vet alltså inte var du kan skära. Har du gjort en budget tex?