Hur undvika skatt fler ISK barnsparande?

Hej!

Funderar på hur jag i praktiken ska kunna undvika vinstskatt då jag planerar att ha flera ISK (SAVR, Lysa, sparkonto, Nordnet) för barnens sparande, samtidigt som det blir lätt att följa upp utveckling på resp konto och göra det enkelt med månadssparande, extrainsättningar genom att utgå från mitt eget lönekonto och byta fonder lite då och då. Tänker på att om pengar går från en persons ISK-konto till en annans persons ISK-konto, så åker man på skatten, som hela principen med ISK syftar till att undvika. Barnen är inte myndiga så det behöver funka nu och sen när de blir myndiga också.

Krävs det egna konton i barnens resp namn på alla ställen (SAVR, Nordnet, Lysa etc) med fullmakt i mitt namn? Kommer det kunna gå att föra tillbaka pengar till mitt lönekonto från tex SAVR för att sen investera dem i ISK på LYSA och ändå undvika skatten? Eller krävs även ett konto i min bank i barnens namn, som alla transaktioner mellan barnens olika ISK-sparande går igenom?

Eller har jag tänkt helt fel?

Och framför allt: har jag uttryckt mig så att någon förstår det jag tror är ett problem? (mailat Lysa mfl men inte fått något svar efter några veckor)

Ha en fin dag!

Hej Robin,

Nej, tyvärr inte.
Däremot så ska det via Lysa direkt be om att föra över ett helt ISK, på så sätt löser Lysa flytten åt dig och du slipper beskattningen.

Om det är så du vill lägga upp det, ja.
Ett annat förslag är att du kör allt hos Nordnet eller Avanza och då för att undvika beskattning mellan olika konton och även samtidigt få full kontroll på sparandet till dina barn, är att köra det i en kapitalförsäkring i ditt namn med ditt/dina barn som förmånstagare. :slight_smile:

Det är bara när du flyttar från ett ISK till ett annat som du riskerar dubbelbeskattning. Alltaå tsr ut från ett ISK och sätter in på ett nytt. Hur mycket har du tänkt sitta och flytta runt pengarna egentligen? Räcker det inte att det går från ditt lönekonto in på ungarnas ISKn och så stannar det där antingen tills de ska ha pengarna, eeller om du hittar en bättre investering (hur ofta händer det? Typ vart tionde år?).

Vi snackar knappt 1000 kr i extra skatt för varje miljon kr du har investerat.

Hej! Tusen tack för era svar!!! Ska börja testa med separata ISK för resp barn på alla sparställen för att lättare hålla ordning på allt. Ha en fin dag!

Jag kanske har missat något, men jag brukar generellt avråda från att spara till barnen separat. Bättre att slå ihop det. Framförallt av rättviseskäl.

1 gillning

Hej, Jan!

Har löst artikeln nu och förstår vad du menar. Tror att jag snöat in mig på att det ska vara ISK.

Tack för tipset, Jan!