Hur vara bra stöd för min dotter?

Min dotter (10 år) har börjat få bra koll på ekonomin. Hon har en budget, investerar och sköter sin buffert. Vi tittade på kläder på lindex härom dagen. Hon hittade bra grejer men ryckte att priset var gör högt så hon avstod. Jag var sugen på att köpa det åt henne, men var stolt över hennes resonemang så jag avstod. Nu har hon blivit tipsad av kompisar om Shein. Billigt skräp, oetiskt och risk för blåsning i mina ögon. Samtidigt bra om hon får prova beställa och bilda sig en egen uppfattning. Helst vill jag bara köpa kläderna på lindex åt henne, men detta är ju ett fantastiskt lärtillfälle och jag är så stolt över hennes resonemang och engagemang i detta.
Borde jag låta henne beställa? Och hur hantera när det kommer oanvändbart skräp?

Du får hälsa henne att hon imponerar på oss i forumet - vilken klok tjej!

Lager 157 verkar ha blivit poppis bland kidsen. Ni kanske kan upptäcka det tillsammans.
Har fin hemsida och bra fysiska butiker.
Och när ni löst klädbehovet där kan ni belöna er med något fint för de pengar som sparades.

Ps. När det kommer oanvändbart skräp reklamerar jag. Och har alltid lyckats. Händer dock väldigt sällan då jag föredrar välbeprövad kvalitet och fysiska butiker.

2 gillningar

Tack! Jag ska hälsa henne det, hon kommer bli stolt! :smiley: vi tar en tur till lager idag! Bra tips! Tänker att hon får “lindex-beloppet” och får fördela det som hon känner blir mest fördelaktigt.

1 gillning

Ni kanske har fokuserat för ensidigt på låga priser?

Har ni pratat om att det är bättre att betala 100 kr för en pryl som håller länge än att betala 50 kr för motsvarande pryl som går sönder efter bara nån gång?

Har ni pratat om sopberget? Hållbar konsumtion?

Att prata om dåliga arbetsvillkor med ett barn är kanske lite svårt.

2 gillningar

Tipsa henne om Sellpy. Där handlar jag kläder själv. Det är begagnade saker där men iom att priserna är rörliga går det att göra riktiga fynd. En normal säljare vill ha 100 kr för en pryl och accepterar inte att sänka priset. På Sellpy kostar prylen 100 kr vecka 1 och sjunker sedan successivt i pris. Att hitta fina saker som kostar väsentligt mindre än marknadspriset är alltså inte svårt. Jämfört med normala second hand-butiker som Myrorna är det billigt på Sellpy.

1 gillning

Jag och dottern har suttit tillsammans och läst tråden här. Hon tackar för beröm. Vi diskuterar fram och tillbaka jär och här oss massor!

1 gillning

Min 8 årig dotter fick pengar från morfar som födelsedag present , jag ( Pappa ) Frågade vad vill du göra med pengarna ?
Svaret - Jag ska köpa lite godis och sedan investera resten för jag vill bli rik när jag är äldre och köpa Lamborghini till dig pappa …
Känner mig riktigt motiverad att fortsätter talar om för mina barn om hur de ska hantera pengar !

2 gillningar