Ett biotech bolag som har ett väl studerat preparat för nytt område, FAS2 studier Ok i EU, ”lite” omformulering snart klar för att FDA ska vara nöjda.
Preparatet har inga liknande konkurrenter och bolaget tror sig kunna sälja för ca 2-4 miljarder per år.
Antingen blir de uppköpta innan fas 3, eller så ingår de licensavtal.
Om bolaget gör 3 miljarder * 0,2 licenspeng på försäljningen = 600mij vinst * P/E 15 = 9 miljarder.
Säg att det är 100% chans att de lyckas och att försäljningen kommer in 2026, vad värderat man ett bolag till idag som har 0 inkomst men 600 miljoner om några år?
Givet att du vet exakt och med 100% säkerhet att bolaget värderas till 9 miljarder 2026, så borde värdet idag vara 9 miljarder minus den alternativa avkastningen du skulle kunna få fram tills dess. Typ, och allt annat lika.
Förenklat exempel: Du vet att något kommer kosta 100kr om ett år. Du har 100kr idag, och du vet att du har 1% ränta på ditt sparkonto.
Då är det dumt att köpa till 100kr idag, eftersom du vet att det kommer vara samma pris om ett år (dvs du har exakt 100kr även om ett år), men du hade kunna tjänat 1kr i ränta under tiden och köpt om ett år istället och således haft tillgångar till ett värde på 101kr då istället. Således är 99kr (inte helt exakt, men förenklat) ett mer rimligt pris idag. För om ett år är dessa 99kr ju värda 100kr (eftersom du visste att priset var 100kr då!) och du har 1kr över, och även då har du saker till ett värde av (ca) 101kr istället för 100kr.
Desto fler år bort, och desto bättre alternativ avkastning du kan få under tiden, desto lägre borde de där 9 miljarderna värderas idag.
Tack för ett väldigt tydligt svar.
Jag försökte peta in värden i en DCF kalkylator och skrev in 0% avkastning för att jag inte har någon tänkte jag och fick samma värde idag som det skulle vara om 3 år (om allt var 100% säkert). Förstod inte vad jag kikade på, men nu förstår jag.
Tack