Hur värderar ni ert eget bolag när ni gör er privatekonomi?

Jag har ett kalkylblad där jag månatligen lägger in balansen på alla konton/ISK/KF och lån för att kunna följa månad till månad. Startar eget som konsult i dagarna och undrar hur andra gjort med sitt bolag.

Eftersom bolaget är mitt så är ju pengarna också i förlängningen mina, man kan ju välja att inte eller att plocka ut pengar, av olika skäl. Vill helst inte att de ska vara helt osynliga i mitt kalkylblad, men att ta med dem oskattade är missvisande. Kanske beloppet minus 20% (utdelning enligt 3:12)?

Idéer och tankar?

Jag är tveksam till att följa upp bolagets tillgångar inarbetat i ens privata redovisning då det bli kladdigt och summorna kan variera stort när det är dags för bokslut. Kanske det räcker att fylla i ett beräknat skattat eget kapital i din årliga balansrapport.

Ett tips är skapa ett separat blad för företaget och lägga det ihop med en flerårig budget så att du även får en framåtblickande vy. Det är sannolikt mindre intressant vad utfallet är varje enskild månad, men däremot på årsbasis eller ett gäng år framåt.

Jag väljer att sepera bolagets ekonomi från din egen och väljer istället att ha ett ark som jag nämner ovan. Syftet är bland att se när det kommer in kapital och hur nettot förändras över tid för att kunna se hur mkt kapital som kan tas ut som lön eller utdelning och se trender i stort.

2 gillningar

+1 på @Monica, tänk på ens AB som en separat juridisk person (vilket det är), toppen om den personen har en massa kapital som i förlängningen kan användas på olika sätt, men det är inget man blandar ihop med sin andra juridiska person (sig själv :wink: ).

Jag väljer att se kapitalet i mitt bolag som en möjlighet att inte arbeta under en period, typ som skyddet “uppsägningstid” ger en som vanlig anställd, sen att den tiden är bra mycket längre än en vanlig anställd har är en annan fråga. Närmare pension om jag forfarande driver bolaget så blir det en möjlighet att gå i tidigare pension eller förgylla pensionen (genom att fortsätta ta utdelningar även efter pensionering).

3 gillningar

Tack för era kloka tankar @Monica och @anon96748949.

Min avsikt är inte att blanda ihop dem, men pension stämmer jag av en gång per år, för att få en samlad bild av vad vi har sammanlagt (även om det är länge till pension). Tänker lite samma om företag, och de pengar som förhoppningsvis ska byggas upp där.

Kommer testa som du är inne på @Monica, göra en årlig avstämning i ett separat blad.

Lite OT nu, men @Monica vilka siffror/nyckeltal har du med i din årliga avstämning? Eget kapital, och vad mer?

1 gillning

Förstår din tanke, men du vet inte garanterat hur det kommer gå för ditt företag, du kanske kommer behöva använda upp de pengarna, säg att du står utan uppdrag ett år och/eller skatteregler som regeringar får för sig att förändra o.s.v. så personligen är det bekvämast att se det som en separat pengapåse. (där jag iofs har koll på hur lång tid kapitalet räcker för att fortsätta täcka bolagets kostnader och löneutbetalningar, blir som en extra trygghet innan jag behöver röra privat sparande i händelse av avsaknad av uppdrag, sjukdom, olycksfall etc.)

Helt sant! Jag menar inte att bygga hela ekonomin på detta blad, utan tänker att jag då det är fördelaktigt ska få ut pengar till privatekonomin. Detta är tänkt mest som en kul grej att kunna följa hur det går för ens ekonomi i stort, från år till år.

Skulle jag bli utan uppdrag och behöva använda upp pengarna så kommer det ju synas i bladet, och det är det som jag är ute efter. Liksom om börsen går dåligt flera år i rad, så kommer det också synas.

Jag kör Keep-It-Simple-S… Maxar alltid 3:12 utdelning eftersom man aldrig vet när det försämras och då har jag pengarna privat redan, Maxar alltid avsättning till periodiseringsfonder för att inte betala skatt i onödan (någon dag kommer jag använda pengarna om jag blir utan uppdrag eller slutar arbeta i firman så de åren gör jag förlust och kan återföra p-fonderna) och sen har jag “mental bokföring” på hur länge firman kan fortsätta betala ut lön på den nivå jag vant mig vid, det ger utrymme i den privata ekonomin, skulle jag bli arbetsoförmögen eller utan uppdrag av annan anledning så kommer jag fortsätta ta ut lön tills firman är tömd och först därefter behöva fundera på a-kassa unt so weiter om det inte löst sig då.

1 gillning

Självklart ska inte firmans ekonomi blandas med den privata (och det är definitivt enklare att hålla isär när det är AB jämfört med enskild firma), men det jag uppfattar att TS frågar efter är helt enkelt hur man i sin privata balansräkning värderar ett aktieinnehav i onoterat bolag. I det här fallet råkar aktieägandet i aktuellt bolag uppgå till 100%.

Jag själv gör en konservativ värdering av mitt eget AB och landar på 50% av fritt eget kapital som jag använder i min privata balansräkning. Värderingen ändras såklart över tid och efter hand bolaget gör vinst/förlust, ger mig utdelning (men vid utdelning flyttar ju pengarna över till en annan post i den privata balansräkningen) osv…

Edit: såg nu att första svaret förespråkade något liknande, fast mer detaljerat än mina extremt grova överslag

1 gillning