Hej
Relativt ny bliven husägare, till sommaren 2 år.
Har 3 lån på huset, 2 st är låsta vid 1.27% i 3 år till så de tänker jag inte röra. 1 lån ligger på rörligt.
Det är ett mindre hus som jag köpte för 4mlj och de 3 lånen ligger på ca 1milj st.
Har renoverat för ca 1 miljonen och tror jag har igen pengarna utan problem även i denna tid.
Men till min fråga, sitter på 600k i rena cash, inget konto men någon direkt sparränta. Absolut kan slänga pengarna på börsen, men har redan investerat en hel del där och det har inte gått toppen det sista om man säger så. Vad tror ni om att slänga in kontanterna på det rörliga lånet och sänka belåningsgraden?
Det kanske inte är det smartaste och borde finnas bättre ställen att lägga det på men som sagt har redan ca 800k på börsen men rätt rejäla förluster ca 350k ner just nu. (eller allt beror på hur man räknar mycket av huspengarna kom från börsen tidigare, lite övervikt emot volatila instrument “krypto”)
Hur bör man tänka här om jag ändå vill vara relativt säker i investeringarna.
Börsportföljen har som sagt tappat rätt bra emot toppen - (Visst jag fyller på vid behov och sparar men vill egentligen inte gå in med allt, men kan ju inte bara sitta på dom heller med dagens inflation)
Tankar vad jag ser framåt.
Inflationen är på väg ner, kan vara lite ihållande men den kommer gå ner.
Recension på g kanske i närmsta vilket kanske gör att jag ligger på en okej ränta när lånen löper ut om 3 år.
Ovilja att riska mer på börsen när jag redan tappat en del samt ser det fullt möjligt att den kan tappa mer i en recension?
Men är det ett för litet lån att betala på? Ger det för lite utväxling att betala på det? Vi får kanske 1–2 höjningar till och det är liksom inte så att jag går under för några lappar på det rörliga.
Vad säger ni? -Någon som har något klokt att säga?