Husköp - åläggande enskilt avlopp - ev finansierings möjligheter?

Hejsan,
förstagångs husköpare som skulle önska lite råd om nån har input.

Vi kollar på ett hus för blyga ca 1 500 000:-.
Gemensam inkomst på ca 60000:- efter skatt.

Problemet: enskilt avlopp, finns ett åläggande från 2019 (som nuvarande ägare ignorerat). Enligt mäklaren behöver det alltså åtgärdas ASAP, och kostnad iaf kring 200 000:-.

Jag antar att det inte finns något direkt alternativ till att hosta upp dom extra 200 000:- men är så oinsatt så ville höra. Det hade inte varit något problem att lånet på huset ökade med några hundra tusen eller mer, det ger inte någon stor skillnad i månadskostnad eller kontantinsats.

Däremot är det på gärdsgården att få ihop både kontantinsats/lagfart/pantbrev och 200000:- extra i samma veva (och ev mer).

Kan man tänka sig att husets pris nu “speglar” avsaknad av godkänt avlopp och att det skulle vara möjligt att låna mer (än köpesumman) för att finansiera det? (Kanske naiv tanke)

1 gillning

Kolla extremt noga med kommunen vad för krav de har på enskilda avlopp. Där jag bor är det högre skyddsnivå (eller vad det heter) och det går inte att bara ha trekammarbrunn eller minireningsverk. Det kan bli väldigt dyrt att lösa ett eget avloppssystem då.

1 gillning

Bra tips, det ska vi kolla :+1:

Läs vad kommunens krav noga för att få en klarare bild av vad kommunen kräver… Finns flera alternativ att minska kostnaderna som kan övervägas…

Det är skillnad på till exempel gråvatten och svartvatten, ett avlopp som är utdömt för svartvatten kan vara godkänt för gråvatten… Då kan ni tillfälligt (medans ni sparar ihop till ett nytt avlopp) sätta in en torr wc istället för vatten wc som finns idag…

Kolla vad ni får/kan göra själva angående avloppet, generellt är minst 2/3 av kostnaden arbetskostnad… Man kan spara många kronor på att kavla upp ärmarna själv!

Sen kan ni kolla med kommunen om ni kan få extra tid att fixa avloppet som blivande nya ägare, om det är en mindre kommun är det ofta lättare. Det värsta som kan hända är att ni får nej…

Lycka till!

På forumet byggahus finns det mängder av info och flera duktiga experter på enskilda avlopp.
Övergripande är nog rådet att vara försiktig. De lösningar som krävs blir ofta dyrare än beräknat och har rätt höga löpande kostnader. Så bedöm och räkna noga före köp. Avsaknad av godkänt avlopp kan kanske användas för att försöka sänka köpebeloppet

Hej,

Jag gjorde samma sak, köpte med åläggande kring avloppet. Beroende på hur omfattande det är så bör det kosta mellan 80K-120K för en 3-kammarbrun + infiltration/bio-moduler.

Ring upp/maila kommunen och fråga om det finns några speciella saker att ta hänsyn till rörande fastigheten och om det går bra med en vanlig 3-kammarbrun + infiltration.

Jag hade en del extra grävande och rör från huset, samt valde den större 4kubiks brunnen, runt min ladugård ner till platsen jag la min infiltration med bio-moduler så vi landade på ungefär 120K. Visade sig att den tidigare ägaren kopplat sin gamla trekammarbrunn tillsammans med dagvattnet och skickat ut det i en stenkista och vidare ner i skogen.

Med det sagt så är det oftast inräknat i det låga priset att man behöver göra vissa saker som detta. För att veta hur det skall gå att finansieras så bör du nog snacka med banken och se hur de ställer sig till att låna ut till det. De kan göra det som del av bolånet eller som privatlån. Men det kan nog vara bra att ha det godkänt och ha med banken på spåret.

Ta in pris på vad det kostar att åtgärda och bjud begärt pris - kostnad för avloppet.

Marknaden är ju extremt trög åtminstone där jag bor, så ett hus med utdömt avlopp lär väl inte ha spekulanter på kö?

1 gillning

Hör med banken vilka alternativen är kring extra lån. Det finns tex byggkreditiv, en sorts lån man kan ha för kostnaderna under tiden man bygger. Byggkreditivet omvandlas till bolån när allt är klart.