Husköp: Erfarenhet att tjäna pengar på tomtmark?

Hej,

Jag hittade inte riktigt den infon jag sökte men misstänker att det redan har blivit diskuterat här någonstans.

Har fru och två små barn, nu behöver vi ett hus. Vi har antingen möjlighet att köpa ett mindre hus med lägre belåning eller köpa en större fastighet 20 min från storstad med hög belåning. Dock har den större fastigheten en hel del mark, möjligheten att”förvara” sina hästar samt att det står några ekonomibyggnader.

Mäklaren har såklart några förslag på hur man tjänar pengar på marken men tänkte att jag vänder mig till er som är ekonomiskt vettiga människor.

• Är det vettigt att köpa den större fastigheten?
  • Hur tjänar jag mest pengar i förhållande till arbetsinsats?
  • Vad har ni som tjänar pengar på egen mark för erfarenheter?

Tack,

M

De bekanta som hyr ut stallplats hävdar att det är ingalunda är arbetsfri inkomst. Ett alternativ med mindre arbetsinsats är att hyra ut plats för fordonsförvaring.

1 gillning

Omöjligt att svara på frågorna utan specifik information om fastigheterna.

Mest pengar i förhållande till arbetsinsats tjänar du nog i en bred billig global indexfond.

Om du inte kan svara på frågan själv, räkna med att den större fastigheten med mark och ekonomibyggnader kommer vara en förlustaffär. Kanske bättre att lämna den till någon som verkligen drömmer om det livet och redan har en plan. Byggnader och mark kräver kunskap och underhåll. Om detta är ert första hus, börja i lagom skala, det kommer vara arbetsamt och dyrt ändå.

Det är nog rimligt. Tänkte inte köpa mer än ett hus, ha det medan barnen växer upp sedan flytta till lägenhet igen.

Har en plan för vad jag skulle vilja göra med marken sen när vi amorterat ner det lite, men kräver att “maxa” ett par år

Har man behov av hävstång så finns smartare sätt vid eftertanke.