Hvor ligger "the sweet spot" for en ISK vs. Aktie- Fondkonto

Hey Jan og Caroline!

Jeg er netop begyndt at lytte til jeres podcast og har hørt 44 episoder på bare 2 uger! Det er et fantastisk show!

Mit spørgsmål handler om hvornår det er bedst at vælge et ISK vs. en Aktie- Fondkonto i forhold til beskatning på lang sigt.

Jeg tænker at have en vældig passiv tilgang til mine investeringer, og lade mine penge arbejde for mig mange år ud i fremtiden, og jeg har forsøgt forstå hvornår schablonskatten, bliver et højere beløb end det ville være hvis jeg købte den samme fond/aktie på et Aktie- Fondkonto og solgte den med 30% skat.

Hvis vi antager, at jeg investere i en fond/aktie, der giver 8% afkast hvert år, og kapitalunderlaget fortsætter på 1.25% hvert år; hvor mange år skal jeg ud i fremtiden, uden at røre min fond, for at jeg har betalt mere i schablonskatt, end jeg ville hvis jeg solgte min fond/aktie med 30% vindst-skat? Der MÅ være et sweet spot et sted derude i fremtiden! Hvorfor er ISK’en sådan et populært valg frem for et Aktie- Fondkonto - where is the catch??

Spændt på at hører hvad I siger, og håber ikke mit danske er for svært at forstå :wink:

På forhånd tak,
Mvh Casper

Välkommen hit Casper!

Innan vi drar vidare i det här: Är du boende i Sverige? Är du svensk medborgare? Eller är det dansk lag som gäller?

Men ja, är det Sverige och svenska regler så finns det en “sweet-spot”. Jag minns inte när på rak arm. Det vet säkert @janbolmeson om man väcker honom i sömnen. :slight_smile:

1 gillning

Den svenska kontoformen ISK är lönsam när din avkastning per år överstiger statslåneräntan plus en procentenhet.

1 gillning

Hej!

Välkommen till forumet.

Här är lite artiklar:

Hojta till om de inte svarar på din fråga. :+1:

1 gillning

Hej!

Jeg er svensk medborger og boende i Sverige :slight_smile: Så spørgsmålet var rettet mod svensk lov

Vh Casper

1 gillning