Hej! Jag har en viss summa (hyfsat stor) i ‘mellanriskhinken’, men egentligen ingen buffert. Bör jag ‘spilla tillbaka’ lite pengar till en bufferthink? (Dvs från pengar i aktier/räntor till sparkonto.) Eller är det bättre att ha det som jag har det nu, och skulle jag behöva buffert så plockar jag ut från mellanriskhinken?
Fråga från YT, lägger den här då den är hyfsad återkommande.
Syftet med buffert är väl för att man inte ska behöva sälja av vid fel tillfälle om något går åt pepparn. 4 hinkars säger väl fyll buffer först.
Å andra sidan, om man har cash/sparkonto eller kreditkort för att klara omedelbara mindre likviditetsbehov så kan man väl plocka de större från en MR 50/50 eller 60/40 portfölj så länge man klarar att vänta 3-5 d på att få igenom affären och då ta från det som gått vettigt bra.
Skulle likviditetsproblemet uppstå i en börskrasch (Murphy) så kan man ju ta från räntedelen.
Ev kan man ha en del korträntefond i räntedelen som i princip aldrig går ner och ta från den vid behov. För de som är gravt allergiska att sälja något med röda siffror