Hej jag har precis hittat hit till RikaTillsammans och har fastnat för hink-principen.
Då jag läst en hel del och lyssnat på podden så ska jag förstås komma igång med bufferthinken först.
Men var ska jag ha den?
Idag har jag det mesta på storbank (swedbank) men man känner sig mer och mer lurad ju mer man läser här(!) med förvaltningsavgifter osv. (Har inte vart intresserad innan så man har gått på vad de sagt).
Men eftersom det är där jag har min vardagsekonomi känns det lättast att fortsätta där.
Dock är det ingen ränta på sparkapitalkontorna.
Jag har även konto på COOP medmera och där är ju räntan 0.75%
Tanken är att ha ca 60000:- i buffert men 0.75% är ”bara” 450:- i ränta om året.
Är det värt att ha buffert på Coop och hålla på att föra över till Swedbank eller skulle man haft allt på Swedbank med 0% ränta men sluppit kladda med överföringen och de bankdagar det tar att föra över?
Har även sett 20/80 placeringar i hinken men en del tycker det är onödigt då man ska ha pengarna oftast direkt
Bufferten är till för just buffert, dvs ej förutsägbara utgifter, ex frysen / tvättmaskinen går sönder. Eller om du blir arbetslös så ska den täcka upp glappet tills du får ut A-kassan
Så ha bufferten på ett konto du får lite ränta på typ Coop eller SBAB, bara du har lätt att inom en eller två dagar ha pengarna tillgängliga så är det bra.
Just nu finns inte så många bra alternativ med mer ränta. Och i det stora så gör det inte jättestort utslag om du har 0.25% extra på bufferten. Det är på fond hinkarna du ska få utväxling på ditt sparande, inte på bufferten.
Så du ska inte hålla på att föra över massa mellan detta konto och ditt vanliga bankkonto. Det är endast i nödfall du ska nyttja dessa.
Det kan till och med vara bättre att ha dem lite mindre tillgängliga än att ha dem som ditt fall på Swedbank, för där blir det lite för lätt att man nallar på bufferten till annat än just vad den är till för.
Se dessa pengar som din egen försäkring för oförutsedda utgifter, som gör det möjligt att med lugn och ro kunna bygga upp ett bra fondsparande.
Ska man fylla på hinken när den är helt tom? Eller pö om pö om den sinar? Tänker att ju längre man kan vänta, ju mer har mellanriskhinken fyllts på (förhoppningsvis).
Bufferten ska du inte förhandla med dig själv om. Den är nödvändig. Börja att se till att den är fylld. Hur mycket du behöver i den beror ju på vad du är i för situation och vad för risker du sitter med.
Har du sen bufferten fylld så kan du sedan fylla på mellanriskhinken och den passiva hinken lite parallellt.
Om du sen kommer i en situation där du behövt använt bufferten till ex tvättmaskin som havererat så behöver du kanske inte bakåtfylla på från mellanriskhinen utan du kan ju då pausa sparandet till dessa hinkar och fylla upp bufferten igen under de en eller två månader de tar att fylla den igen.
Och föresten grattis till insikten att börja spara och välkommen hit!