Fördelningen i hinkarna

Behöver bara checka om jag förstått upplägget i hinkarna korrekt.

1. Buffert 3 månadslöner på sparkonto.
  2. Mellanrisk 3-7 månadslöner. Har bostad som ej är belånad värd detta och mer därtill. Behöver jag då inte mer i denna hink? Om jag ej haft detta bostadskapital ska jag då välja t.ex. välja fondrobot med 60/40-fördelning MEN i dagsläget inte ta denna väg eftersom ränteläget är lite “trött” och istället köra på 100/0 men avsätta “räntedelen” i sparkonto?
  3. All in resten? Fördelar 50/50 mellan fondrobot med ca 90/10 och gör en global barnportfölj bara för att jag vill:-).
  4. Ej startat upp.

Angående fondrobot; finns det anledning att ha flera olika med varierande fördelning? Ex 90/10, 85/15…
Tänk sparhorisont 15 år+

Bring it you wise wizards!

3 gillningar

Allt är ju bara riktlinjer och inget man behöver följa slaviskt.

Om du t.ex bor i villa så kanske man behöver en större buffert för oväntade utgifter men bor man i hyresrätt så är nog en buffert på 1-3 månadslöner lagom.

Mellanhinken sedan skulle nog räcka med bufferten x 2. Själv kör jag 50% aktier, 40% räntor och 10% råvaror. Särskilt om du är i fasen att skaffa ihop pengar, inte bevara. (get rich kontra stay rich). Då kan det vara bättre att ha en mindre mellanhink alternativt skippa den helt och satsa allt på högriskhinken. Om du har bostad som ej är belåna kan det ändå vara bra att ha lite likvida medel i denna hinken.

Högriskhinken - Om du har så lång tid kvar som 15år så kan det vara värt att köra 100% aktiefonder. Tänk billiga, breda indexfonder. Själv är jag lite för feg så jag kör med 75% aktier, 15% räntor och 10% råvaror.

Angående räntor så kan man precis som du skrev köra ett sparkonto med ränta istället. Noll risk och ändå lite, lite avkastning.

Jag själv ser ingen anledning att köra en fondrobot med flera olika fördelningar i varje hink. Känns onödigt krångligt. Jag gör mina portföljer själv på ett isk och använder bara en portfölj per hink.

1 gillning

Och om du har familj och barn och kanske stora skillnader mellan familjens inkomster kan bufferten behöva vara betydligt större för att kunna hantera bortfall av den högsta inkomsten vid exempelvis längre sjukdom, arbetslöshet eller dödsfall. För dessa situationer är det bra att fundera på vilken omställningstid familjen behöver för att stabilisera sin ekonomi på en ny nivå. Jämför sedan de garanterade inkomsterna under denna period med den ackumulerade genomsnittliga månadskostnaden så får du buffertens storlek.

Bufferten i sparandet är viktig. Det är den som gör att du kan rida ut en börsnedgång utan att sälja i panik, vilket i sin tur är en grundläggande faktor för att lyckas på lång sikt.

2 gillningar

Mycket bra! Precis såhär är en riktigt bra idé för att få fram lämplig buffert. Gäller att kunna sova gott på natten och känna sig trygg och bekväm med sin buffert.

Tror många sitter på för liten buffert för att de aldrig varit med om tråkigheter och därför satsar de på att jakmga hög avkastning på varenda krona istället.

Men mycket handlar nog om hur man är som person.

1 gillning