Hej!
Har haft huslånet bundet under 3 år och sista juni löper det ut.
Har gjort en ansökan hos Hypoteket då vi har en belåningsgrad under 65% och vi har fått erbjudande från dem. Vi tänker binda lånet på 1 år till 1,15%. (Tror inte den rörliga kommer gå under det.)
Har även varit i kontakt med Handelsbanken där vi idag är kunder (lönekonto & bolån). När jag berättade att vi tänkt lämna dem så gick de ner ytterligare och erbjuder 1,22% på 1 år. De önskar dock att jag flyttar min ITP (vilket jag ej får ytterligare inbetalningar till). Hos Handelsbanken ingår även låneskydd ( upp till 1,9 milj av lånet löses om jag eller min fru går bort).
Att teckna ett motsvarande låneskydd kostar ca 1900 kr / år hos LF. Det innebär att jag kommer spara 1140 kr/år hos Hypoteket.
Handelsbanken tog även upp Hypotekets minusresultat och menade på att de skulle kunna gå i konkurs och att den risken inte finns hos storbank. Jag frågade även vad som händer efter ett år. Då måste jag återigen börja deala och förhandla räntan. Hos Hypoteket har jag förhoppningsvis en fortsatt väldigt låg ränta att välja.
Jag skulle önska lite råd i frågan.
- Hur ställer ni er till konkurs påståendet?
- Att slippa storbank vore skönt, eller hur?
- Är det någon som är kund hos Hypoteket? Hur är det?
- Annat att tänka på?