Hej! tack för ett jättebra avsnitt (som vanligt
) med Hypoteket. Vårt bundna avtal går tyvärr ut 28 feb och vi väntar på att SEB ska återkoppla ang vilken ränta / rabatt vi kan få. Vi tycker Hypoteket verkar bra men det vi undrar över är deras löptid som endast är 10 år. Är det någon risk med detta som man bör ta hänsyn till? Mvh Joakim
Hittade detta på hypotekets blogg.
Någon risk med detta upplägg istället för längre löptid? Nedan en gammal artikel i SvD.
Mvh Joakim
Med betoning på ”gammal”. Alla kör minst 30 år numera så ser inte att det skulle vara ett problem. Jag hade 50 år på Nordea men vem tusan behöver så lång tid för att lösa in sitt lån? ![]()
Ping @DagWardaeus - något som du kan hjälpa oss på traven med?
Väljer man en uppstickare i stället för en etablerad storbank innebär detta, åtminstone i teorin, en förhöjd risk. Inträffar “en svart svan” på kapitalmarknaden har etablerade banker en större kapitalbas och kan lättare hantera eventuella svårigheter.
Samtidigt är ju belåningsgraden maximerad till 60 procent, varför det inte bör vara speciellt svårt att hitta en annan långivare.
Själv hade jag valt Hypoteket om de hade haft den lägsta räntan. Kan en storbank lämna samma villkor, eller näst intill, hade jag valt storbanken eller motsvarande som Länsförsäkringar eller Landshypotek.