Jag tror att vi är ganska många som har ett rum över hemma. Det skulle teoretiskt kunna hyras ut men det känns lite jobbigt, både att ha det uthyrt men framförallt att hitta rätt hyresgäst. Med rätt hyresgäst vore det säkert en fullt hanterbar grej för många.
En faktor som skulle göra uthyrningen smidigare vore att hyra ut till någon som veckopendlar. Det innebär ju att personen åker hem på helgen. Det är ju ändå mest då man har gäster eller hittar på saker så “störningen” från uthyrningen skulle då begränsas. Dessutom skulle personen sannolikt inte ta hem vänner eller ha en massa konstiga anspråk. Fokus skulle ligga på att äta och sova, mer eller mindre.
Är det någon som har erfarenhet av detta? Jag menar nu inte Airbnb utan just att ha en fast hyresgäst på deltid, sannolikt kopplat till veckopendling. Jag funderar också på om det finns någon logisk plats att annonsera ut ett sådant här erbjudande på. Jag skulle alltså hypotetiskt endast önska mig hyresgäst som veckopendlar. Något lägre hyra skulle förstås vara rimligt då.