Hyra ut bostadsrätt i andrahand - hur tar jag betalt?

Detta kanske är en dum fråga men jag slänger ut den ändå :slight_smile:

Vi har hyrt ut vår bostadsrätt i andrahand under snart ett år. Hittills har vi använt oss av en tjänst som heter Samtrygg. Samtrygg sköter fakturering mot hyresgästen, ger juridiskt stöd om något skulle gå åt pipan och garanterar att vi får våra hyresinbetalningar i upp till tre månader om hyresgästen skulle få betalningssvårigheter.

Allt detta kändes tryggt och bra i början när vi skulle börja hyra ut men nu när vi “lärt känna” hyresgästen i snart ett år (allt har fungerat kanonbra och det har aldrig varit några problem med hyresinbetalningar eller annat) så känner vi att Samtryggs tjänst är överflödig och ganska dyr (de tar ut ett 15 % påslag ovanpå hyran varje månad). Vi tänkte därför avsluta samarbetet med Samtrygg och hyra ut helt privat istället.

Min fråga: Hur tar jag betalt av min hyresgäst om jag hyr ut privat? Skickar jag själv fakturan varje månad eller finns det bra faktureringstjänster jag kan använda som privatperson?

1 gillning

Juridiskt behöver du inte avisera. Det normala är att det är hyresgästens ansvar att se till att pengarna finns på det bankkonto man angivit i avtalet senast sista vardagen före månadsskifte (förskott). Du kan ju föreslå att hyresgästen sätter upp en stående överföring från sitt bankkonto.

Vet inte hur ni haft innan, men det är klokt att inte vara beroende av att hyran kommit in för att ni ska kunna betala månadsavgift, ränta och ev. amortering.

Tycker fakturor känns överflödigt om du känner hyresgästen.

Swish före utgången av månadens sista dag låter lämpligt.

Håller med Peter om swish. Onödigt att göra det krångligare än så.

Jag har haft min bostadsrätt uthyrd i andra hand i två år till två olika hyresgäster. De satte bara över hyran på mitt konto i slutet på månaden. Jag hade en månadshyra i dep också som jag betalade tillbaka efter att de flyttat ut och jag avsynat lägenheten.

Och jag använde Blockets mall för andrahandskontraktet, funkade jättebra.

Jag hyr privat och sätter bara över summan på hyresvärdens konto.

Tack @MSbgh, @Aktiv_Forvaltning, @Freddan, @AK_N och @MalinF för era svar!
Göra det så enkelt som möjligt verkar vara det som gäller :slight_smile:

1 gillning