Privatuthyrning, avdrag för kostnader samt elförbrukning

Hej! Jag har nyligen börjat hyra ut ett hus privat och har några funderingar:

1. Har läst på om skattereglerna men blir inte riktigt klok på vad som gäller vid uthyrning av småhus och det extra avdrag på 20% som man då får göra utöver 40 tkr per år. Förutsättningarna är att vi har kalhyra för fasta kostnader men rörliga (el och vatten) betalas separat av hyresgästen. Jag som hyresvärd står på avtalen för el och vatten och hyresgästen betalar faktisk förbrukning till mig löpande efter avläsning, detta räknas alltså inte som en hyresintäkt. Kan jag fortfarande göra avdrag på 20% på hyresintäkterna, eller hur fungerar det?

2. Finns det någon bra tjänst/app där jag kan dela elförbrukningen med hyresgästen på något smidigt sätt? Huset har nät och elhandel via Vattenfall och jag har även provat att hämta in datan i Greenly, men där behöver jag ju logga in själv så vitt jag kan se. Finns det något sätt att föra datan vidare till hyresgästen utan att behöva skriva/skärmdumpa stup i kvarten. Sitter på ett rörligt avtal och hyresgästen är mån om att hålla stenkoll på förbrukningen (because Elpriser), men vill inte gå över till ex. timprisavtal.