Vi har tänkt hyra ut källaren i våran villa som är omgjord till lägenhet. 90m2+10m2 Tanken är att ta en hyra på 7500kr/mån
Jag har bra koll på hur det fungerar med skatten som ska betalas på hyresintäkter.
Men jag undrar om man får räkna av vissa saker på “vinsten” i hyran.
Hyran kommer alltså vara 7500kr i månaden + elförbrukning
Det som ingår i hyran är vatten, sophämtning och wifi. Det är kostnader på lite drygt 12 000kr per år.
Enligt mig själv borde jag kunna räkna av 50% av 12 000kr på min hyresintäkt varje år när jag deklarera hos skatteverket.
Men vad säger regelverket? Får man göra såhär för att betala mindre skatt?
Nu var ju inte frågan om pris läge eller hur den ser ut… utan avdrag för i täkterna.
Mitt råd ring den bästa kundtjänst i Sverige = skatteverket och fråga får du inte svaret du ville ha ring nästa dag igen och hoppas du får en anna som svara
Haha dyrt antar att du ej bor i stockholm?
Jag sjölv bor i en förort till stockholm och här kostar en 25 kvadats attefallshus 10-15k per månad att hyra så 7500 för den storleken skulle anses vara rena kapet här.
Vid privatuthyrning får inte det som ”ingår i hyran” dras av. De kostnaderna ska täckas av schablonavdragen du får göra (40000 kr per år + 20% avdrag på hyresintäkten). Om däremot hyresgästen betalar den faktiska kostnaden, får det dras av. T.ex om du har ett dedikerat bredbandsabonnemang för hyresgästen får du ta betalt för detta av hyresgästen utan att det räknas som hyresintäkt.
Från Skatteverket:
Citat * Förutom schablonavdraget får du göra ett avdrag med 20 procent av hyresintäkten. Detta avdrag är tänkt att täcka dina driftskostnader, till exempel sophämtning, vatten och el.
Citat * Om din hyresgäst betalar ett schablonbelopp till dig för exempelvis el och bredband ska du räkna det som en hyresintäkt. Om din hyresgäst däremot betalar den faktiska kostnaden för el och bredband ska du inte räkna det som en hyresintäkt.