Hyra ut ovanvåningen - hur ska jag räkna på skatten och vad som är mest lönsamt?

Hej!

Jag bor i en villa och har en outnyttjad ovanvåning med separat ingång, bor själv bara på nedervåningen.

För att hyra ut denna behöver jag bygga ett badrum då det endast finns en toalett och “två” (ett dugligt) kök.
Detta skulle kosta ca 150.000 att leja bort.

Nu undrar jag vad ni hade gjort, förväntar mig kunna ta 7.000-12.000Kr i hyra, (låter det rimligt för 100Kvadrat + el och internet?)

Att bygga badrummet själv skulle inte heller vara några problem men räknar att det skulle kosta ca 15000-25000 + ca hundra timmars “fritidsarbete”

Visst räknas skatten ut som följande?
(((månadshyra×12)×0,8)−40000)0,3=årsskatt

1 gillning

Kolla gärna på det här avsnittet kring privatuthyrning. Du har ju ett väldigt högt fribelopp tror jag.

Kontakta annars gärna @JakobMainHome eller Issa, på Mainhome så får du svaret.

Hej @EMCX

Hyresnivån tycker jag låter OK.

Och skatten stämmer. Under förutsättning att du under året får en total hyresintäkt på över 50.000 kr.

Vill inte skrämma dig från att skapa denna fina intäkt. Det enda som väcker en varningsklocka hos mig är att du skriver att du vill skapa det på ett separat våningsplan. Vilket ibland ställer till problem pga brand samt ljud och vibrations krav.

mvh
Jakob, Main Home

1 gillning