Pris/kWh att ta ut för elförbrukning från hyresgäst?

Har en uthyrning som är del i mitt huvudabb på el men jag har en egen underliggande elmätare för att se vad hyresgästen förbrukar.
Av denna hyresgäst så ska jag ta betalt bara för vad som förbrukas.

Så här tänker jag.
Rörligt elpris/kWh ink moms + Vattenfall Elöverföring +Energiskatt = 0,75kr inkl moms/kWh = Det som hyresgästen får betala

Exempel på hur dec såg ut
Rörligt elpris 1,93kr kWh exkl moms= 2,41kr inkl moms/kWh
Vattenfall Elöverföring + Energiskatt = 0,75kr inkl moms/kWh

Hyresgästen ska då betala ca 3,16kr/kWh

Har jag tänkt och räknat rätt?

1 gillning

Det är väl bara att kolla fakturan när den kommer och splitta totalen på din och gästens förbrukning?

Rörligt elpris/kWh ink moms + Vattenfall Elöverföring +Energiskatt

Man betalar moms även på elöverföring + energiskatt. Dvs om du ska ta betalt för alla rörliga delar borde det nog bli:

Rörligt elpris/kWh ink moms + ((Vattenfall Elöverföring +Energiskatt) ink moms)

EDIT: Sorry, såg nu att du skrivit inkl. moms på sista raden efter överföring + energiskatt… :slight_smile:

1 gillning

Ja, det blir ju minimum. Du har valt att bjuda hyresgästen på fasta avgifter. Inte solklart att det är korrekt. Du kanske har större huvudsäkring för att täcka upp deras bostad till exempel och i ett annat boende hade hyresgästen fått betala en egen fast avgift på sitt abonnemang.

Jag hade bara splittat räkningarna rakt av baserat på kWh som @Smurvelsnuff föreslår. Ni tjänar båda på den dealen ändå. Blir väl bara några kronors skillnad på sista raden hur du än räknar.

Såg din edit :slight_smile:

Tycker du uträkningen och vad jag tar av hyresgästen är ett rimligt och bra sätt att tänka?

Tyckte det var lite väl bjussigt.
Läste någon annanstans att det var vanligt att ta betalt för Vattenfall Elöverföring +Energiskatt inkl moms också. Det hittar jag inte på fakturan från elförbrukningen därför har jag min egna Excelsnurra.

Ok.
Tror jag håller mig till ursprungsplanen med bara förbrukningen + Vattenfall Elöverföring +Energiskatt) inkl moms.

Uthyrningen förbrukade 700kWh under dec så det ska vara lite förmånligt att hyra och bo där :slight_smile:

Ja jag tycker det. Har själv uthyrning på gång och resonerar som du. Tror det blir knepigt om man fakturerar fasta kostnader på separata rader. Hellre att man tar hänsyn till dem när man sätter grundhyran. Annars skulle man ju göra likadant med alla andra fasta kostnader också? Typ en rad där de får halva kostnaden för sophämtning, fasta VA-avgifter etc.

Jag planerar att fakturera grundhyra + rörliga elkostnader + rörliga vattenkostnader.

Jag tänkte mer att bara ta sina två fakturor (elnät och elhandel), dela med antal kWh, och fakturera det kWh-priset till hyresgästen. Men du gör ett bra case för att lägga fasta kostnaden i hyran istället. Tror som sagt inte det spelar så stor roll på det stora hela.

2 gillningar

Min uthyrning är 1pers hushåll max 2. Vatten = egen brunn och soporna får plats i nuvarande soptunna.

Har du tittat på försäkring?
Jag har med i kontraktet att de ska ha egen hemförsäkring men hörde ett tips att du på din nuvarande egna hemförsäkring ska meddela att du har en hyresgäst. Har dock själv inte vad det innebär för villkor och om det är ett måste.

Har du tittat på försäkring?

Vill minnas att jag läste i annan tråd på temat att vissa försäkringsbolag tar en högre premie medan andra inte gör det. Jag kommer inte chansa, hellre meddela och veta att det inte uppstår tveksamheter vid ett eventuellt försäkringsärende kopplat till min villaförsäkring. I övrigt gör jag samma som du att kravställa och förtydliga i kontraktet att de ska ha egen hemförsäkring.

Jag har ingen uthyrning ännu men har pågående byggprojekt att dela av och totalrenovera en del av huset för uthyrning. Räknar med att ha uthyrning igång framåt sommar eller senast höst.

@RiTes Får man passa på att fråga hur du gjort med adresser? Hyregästen måste ju rimligen kunna folkbokföra sig, och både denne och vi i befintligt hushåll kunna få post.

Registrerat ny adress för uthyrningslägenhet och justerat din egen? Typ gatunummer + A/B. Fixat det via kommunen i så fall? Eller vad vet jag, via Skatteverket? :slight_smile:

Ringde LF och kollade nu. Jag har en fristående bostad som jag hyr ut. Den stod redan som en bostad i försäkringen så det var helt rätt och ok för uthyrning redan.

Sen har jag med i hyreskontraktet att hyresgästen ska ha egen hemförsäkring också.
Enligt LF var det viktigast om det blir en tvist mellan oss och hyresgästen ska kunna stå för sin del i en tvist. Men min försäkring täcker om det brinner ner eller om det blir vattenskada eller nått annat.

2 gillningar

Inte tänkt på. De har skrivit sig på samma adress och har en egen postlåda bara.
Ingen aning om det är någon risk med det på något sätt men det kanske jag borde undersöka.

Jaha, intressant. Tack för dina svar och att du delade med dig från samtalet med LF.

Kan inte heller komma på någon direkt risk i praktiken med att dela adress. Kanske mer en känsla från min sida, att det skulle känns lite off om det i folkbokföring eller sökning på hitta.se etc. ska se ut som att vi är ett och samma hushåll med andra personer som egentligen är mer eller mindre främlingar.

Att tydligt separera även adress och folkbokföring känner jag kan vara ett sätt att avskärma även mentalt mellan oss och hyresgäster, utöver den fysiska avskärmningen genom hur man planerar delningen av hus / trädgårdsanvändning.