Jag hyr ut ett 30kvm Attefallshus där jag som elektriker har installerat en energimätare för se hur mycket hyresgästen förbrukar. Hon ska betala för sitt eget energi då vi bara har en servisledning in på fastigheten på 25A.
Min fråga:
Ska hyresgästen betala dem fasta avgifter också när fakturan kommer samt momsen eller bara det hon förbrukar?
Enklaste är nog att installera en debiteringsgodkänd el-energimätare och räkna ut andel av förbrukningen mot huvudfaktura. (Enkelt med Excel-ark). Rimligt att fördela åtminstone rörlig kostnad (överföringsavgift + köpt el-mängd).
Så här ser en typisk faktura ut för min uthyrningsdel i källaren.
Varför inte bara dela det totala beloppet på fakturan i respektives andel av förbrukningen? Finns det någon anledning att dela det i delarna med övf avgift osv?
Ja, jag tror att det är en rätt enkel och bra deal att bara dela räkningen rakt av. Men se till att få det inskrivet i avtalet så slipper man bråka i efterhand. Det kan komma upp frågor om fördelningen av nätavgiften nämligen, speciellt om du byter huvudsäkring för att du exempelvis installerar elbilsladdare. Då ökar kostnaden för din hyresgäst.
Säg att du har 25A. Hos Vattenfall betalar du då 573 kr/månad i anslutningsavgift. Din hyresgäst gör kanske av med 5% av elen i kWh (hushållsel 100 kWh dividerat med villael 2000) = 29 kr/månad i elnät. Om du nu uppdaterar till 35A för att ladda elbilar så ökar elnätskostnaden till 810 kr/månad, vilket innebär att din hyresgäst får betala ca 40 kr/månad för att du vill ha högre effekt.
Jag tycker att det är småpengar när man sätter sig och räknar på det (åtminstone vid varmhyra). Men det kan ju bli diskussion om det. Som jämförelse var min effekttopp (största timmen hushållsel i lägenhet) 1,87 kW förra månaden = 2,7A.
Ska räkna som en petimäter så skulle en bråkig hyresgäst kunna kräva att betala för sina 3A av anslutningsavgiften = 12% av 573, eller 8,6% av 810 = 69 kr/månad i båda fallen
Nu kommer effektavgift på elen snart som också stökar till det (Göteborg börjar med det redan vid årsskiftet).