Vi hyr ut en bostad på vår näringsfastighet där elen ingår i hyran. Det är en äldre kvinna på över 80år som hyr bostaden av oss. En släkt i släkten ska tilläggas.
Med hjälp av min redovisningsbyrå har det räknats ut att hon förbrukar 30% av elen som vi använder.
Vi har monterat en elmätare som endast läser av den bostaden, för framtida hyresgäster och annat upplägg.
Jag har pratat med henne om effekttariffer och betydelsen men hon förstår inte och säger själv att det är svårt att styra om förbrukning till efter 22 då hon lagt sig för natten sedan länge.
Frågeställning:
Är det fortfarande korrekt att dra av 30% på den totala elkostnaden när tarifferna hoppar igång eller ska jag skaffa någon annan loggning av hennes förbrukning? Vi kommer ju ha ett extremt olika förbrukningsmönster och jag vill inte förlora på att bara dra 30%.
Vi å andra sidan är 5 personer i vårt hushåll, 2 vuxna och 3 barn, kan jag kanske vinna på 30% avdraget istället med vårt förbrukningsmönster?
Jag kan ju inte tvinga henne till ändrat beteende, det är svårt att lära gamla hundar sitta…
Hon har heller aldrig ägt någon bostad själv så hon förstår inte vilka kostnader som det handlar om i allt från försäkringar, el vatten etc.
Det är inte möjligt för henne att skaffa eget elavtal då bostaden ligger på en fastighet, det är alltså ingen egen fastighet.
Jag tror inte att du alls läst vad jag skrivit, eller så drar du egna slutsatser långt ut i periferin.
Det står tydligt att elen ingår i hyran, faktiskt redan i första meningen, om du tappat intresset av att läsa inlägget ordentligt redan där så bör du låta bli att engagera dig.
Så står det lite längre ner att jag gör avdrag för dom 30%. Inlägget är lagt i företagsdelen, alltså gäller det avdrag för kostnader mot skatteverket…
Jag försöker alltså få hjälp att räkna på om det går att få en vinning i att dra 30% fortsättningsvis med förutsättningarna som står i första inlägget, som du gärna få läsa en gång till, eller om jag behöver fundera på ett annat upplägg.
Huruvida du förlorar eller tjänar på att hon betalar 30% av kostnaden kan du ju bara veta genom att mäta förbrukning och effekttoppar. Spontant låter det som en väldigt stor del av totalförbrukningen för en ensam 80-åring jämfört med en 3-barnsfamilj och någon form av näringsverksamhet. Men du har inte heller skrivit så mycket om uppvärmning, verksamhet etc. att man riktigt kan säga något om det.
Iom att det var en redovisningsbyrå som sagt 30% gissar jag att de baseras på en för skatteverket godtagbar schablon eller liknande, och inte verklig fördelning?
Tack för ett bra svar!
Ja det är en schablon som skatteverket godtar, alldeles riktigt.
Om huset:
Timrad stuga utan isolering, endast vindduk och panel. Isolerat tak.
Uppvärms med luft/luft, pelletskamin (ej pelletspanna) och golvvärme i hall och i badrum.
Verksamheten i övrigt är månskensbonde som säljer sig till högstbjudande, gör reparationer på maskiner etc.
Jag själv tror spontant att vi skulle vinna på att fortsätta med 30% avdrag och inte börja avläsa faktisk förbrukning.
Är det en 80-åring med låg pension så kanske det är schysst att kolla verklig förbrukning under ett år, när ni ändå hade en mätare, och kanske justera %-satsen utifrån det om det skiljer mycket. Men visst får man ha i åtanken att man med en “fast” del måste ha lite marginal som hyresvärd också.
Ni glömmer att elen ingår i hyran, så hon förlorar inget på detta.
Det är alltså endast en fråga mot avdragsmöjligheten egentligen, inte mot hyresgästen.
Är väl insatt i effekttarifferna men har svårt att se en ensamstående 80-årings beteende kan påverka det så mycket. Det hon kan styra är väl i princip bara matlagningen som drar effekt MEN då under ganska kort tidsperiod om hon inte gör ständiga långkok. Antar att disk, tvätt, torkmaskiner inte går särskilt ofta och vald värmenivå inomhus så påverkas det oftare mer nattetid när det är kallare ute då även effektavgifterna är lägre. Tror inte heller man kan schemalägga/tvinga en hyresgäst att särskilja sina matlagningstider, duschtider, tvättider från hyresvärdens för att de inte ska göras samtidigt =det som gör att effektbehovet ökar vid en viss tidpunkt.
Tror månadens “effekttoppar” kommer att bero på huset/ens uppvärmning och styrning av det, ev elbilsladdning och framförallt den “effektpåverkan” som en trebarnsfamilj har = mer varmvatten, mer matlagning, mer disk/tvätt/tork osv.
Så tror nog att ni gott kan fortsätta med 30% om ni tidigare kommit fram till att det är lämpligt. Ev ökade kostnader pga effekttariffer lär antagligen främst komma från ert förbrukningsmönster och då är hon med och betalar 30% av “er kostnadsökning” kan man se det som.
Om golvvärmen är direktverkande el så kan det vara värt att installera en effektvakt som kan stänga av vid effekttopp. Kan kombineras med att du ger hyresgästen ett par gosiga tofflor och förklarar att ibland kan golvet bli kallt i några timmar.
Kanske rimligt att ha samma diskussion kring luftvärmepumpen? Speciellt om du samtidigt ger henne ett par säckar pellets att använda om du behöver stänga ner luftvärmepumpen i några timmar någon gång i månaden under tiden då du har mest last (sannolikt när det är kallt)