Jag skulle vilja be om er hjälp med en fundering jag har kring uthyrning av utrustning i samband med mitt nystartade aktiebolag. Jag har en del privat utrustning som skulle vara användbara för mitt företag, men jag har inte tillräckligt med kapital för att köpa in dem. Därför funderar jag på om det är möjligt att hyra utrustningen istället, med en daglig hyra.
Är det rimligt att göra på detta sättet? Hur blir det skattemässigt? Har någon av er erfarenhet av det tidigare?
Vad för typ av utrustning och i vilken verksamhet?
Så länge hyran är skälig och utrustningen nödvändig för att kunna utföra jobb borde det inte vara några problem. Frågan är däremot ifall det inte är bättre att låna ut pengarna till företaget och köpa in dom istället. Att äga grejer privat som nyttjas av ens företag känns lite bakvänt.
Rent generellt bör du försöka att hålla privatekonomi och företagets ekonomi så separata som möjligt.
Om du undrar över skattemyndighetens syn på att hyra ut till sitt eget bolag så brukar de vara ganska snabba att svara på frågor.
Det är teknikutrustning till konsultverksamhet, tex dator.
Tänker att det kanske lönar sig i längden att hyra ut det då man kommer att överskrida inköpsbeloppet inom några år och det verkar som att man tar det som inkomst av kapital också.