Hej!
Jag kommer snart att ha ett bolån igen, dvs är det aktuellt med ränteavdrag. Samtidigt så funderar jag på att starta ett AB och tänkte då ev hyra ut en del av vår fastighet till företaget. Detta kommer räknas som inkomst av kapital och minska mitt ränteavdrag.
Kan det vara värt att maxa ränteavdraget och behålla mer pengar i företaget för tex utdelning?
Finns det någon möjlighet att göra så att inkomsten av kapital hamnar enbart på mig och justera räntefördelningen? Vi kommer ha 50/50 initialt.
Eller ska jag bara ta både hyra från företaget och ränteavdrag samtidigt? Hur hade ni tänkt?
Vill bara skriva att jag har sökt och också läst den senaste tråden om ämnet, där handlar dock inkomsten av kapitalet om ett ISK vilket blir annorlunda.
Tack för ditt svar @Esko
Ringde skatteverket förra veckan med denna frågeställning. Ränteavdrag är underskott av kapital. Hyra ut privatbostad är överskott av kapital. Således i deklarationen har jag ett mindre underskott av kapital som jag kan få avdrag på. Om jag nu inte fått något om bakfoten.
Ja, men om du bortser från ränteavdraget så behöver du skatta för kapitalinkomsten. Dvs du får inte dra av mer från inkomst av tjänst än du får från kapitalinkomsten.
Med andra ord är inte ränteavdraget så intressant i frågan, utan endast om det är skattemässigt fördelaktigt eller ej att hyra ut en del av bostaden till sitt företag, eller att plocka ut pengar från företaget på andra sätt.
Men blir det ihopblandning? Man kan ju tänka sig att företaget hyr ett rum av en privatperson för att bedriva sin verksamhet. Att denna privatperson råkar ha anknytning till företaget, gör det skillnad?
Du kan hyra ut ett rum till ditt AB. Hyran skall vara marknadsmässig, så du får kolla upp vad marknadspriset är i ditt område.
Jag tar 24000kr per år i hyra och bor i en medelstor stad. Hyra ut del av ditt eget hus till eget AB då måste du skatta 30% från första kronan. Dvs man får inte göra schablonmässigt grundavdrag på 50000kr utan skatt som man får om man hur ut till vem annan som helst.
För säkerhet skull brukar jag även förtydliga i övrigtrutan på min deklaration vad jag tagit i hyra -avdrag för värme och el kostnader och att jag hyrt ut till eget bolag. På så sätt slipper du risken för skattetillägg eftersom du yrkat öppet för skatteverket hur du gjort och beräknat. Har funkat fint i 5 år nu, inga synpunkter hittills från skatteverket.