Jag är inte expert på privatuthyrning, men jag tror att om du själv bor i ena lägenheten så kan du hyra ut den andra lägenheten i ett tvåbostadshus löpande i enlighet med privatuthyrningslagen. Det får nog anses vara en av de mer skatteförmånliga sätten att hyra ut (och finansiera sitt eget boende). Bor du inte själv i huset så kan du inte hyra ut enligt privatuthyrningslagen.
Är de så att de inte kan räknas som privatuthyrning om jag själv inte bor där? För jag tyckte de verkade lite som att de ändå kunde räknas som de om de var mindre än 3 lägenheter?
Det finns jättepedagogiska exempel att läsa hos Skatteverket om man har förmågan att googla. Ringa Skatteverket är generellt inte ett jättebra tips för sånnahär frågor.
Förmodligen kommer det inte räknas som en privatbostad så som det beskrivs i trådstarten.
Andemeningen i lagstiftningen är sådan, ja. Du kan bara hyra ut enligt privatuthyrningslagen om det är just en privatbostad som du hyr ut delar av. Det kan handla om enstaka rum i ditt hem, eller ett attefallshus på din tomt, eller just ett tvåbostadshus där du hyr ut en hel lägenhet. Om du äger ett hus endast för att hyra ut det så anses det som näringsverksamhet och hamnar under den vanliga hyreslagen.
Sen finns det gråzoner, tex fritidshus som du använder delar av året själv, när du bor på annan ort under period och annat detaljtrixande som jag inte kan så väl. Så i vissa fall kan man hitta lite loopholes för att hyra ut sådant som du egentligen inte bor i själv på riktigt, men det är inte riktigt andemeningen i lagen.
Kan inte du som säkert kan googla, svara på min fråga då när du hittat dessa jättepedagogiska svaren på om de räknas som privatuthyrning att köpa ett parhus där båda lägenheterna för tillfället är uthyrda men jag har för avsikt att bo där själv längre fram. Och även om de är mest lönsamt i detta fall att äga privat eller via företag.
Tack så mycket på förhand.
Jag läste någonstans att de stod ”använder privat eller har för avsikt att använda privat”, och de gör de väldigt luddigt för mig. Om mitt syfte med fastigheten inte är att hyra ut utan de är något jag gör nu men har för avsikt att bo där själv när den ena lägenheten blir ledig då ja inte kan slänga ut hyresgästen hur som helst? Eller tänker jag fel?
Men om de två lägenheterna är uthyrda enligt hyreslagen idag är jag rätt säker på att det är omöjligt att ändra uthyrningen för just de hyresgästerna till något annat förhållande. Du skulle nog behöva vänta till båda flyttar ut, sen flytta in i ena lägenheten själv.