Hej,
Jag har förmånen att få ta över ett mindre hyreshus som varit inom familjen en längre tid. Övertagandet kommer ske om ca 4 månader. Det är 6 lägenheter och 1 lokal med intäkter på ca 200-250k och utgifter kring 100k per år. Jag har rätt bra koll på skicket och bedömer att investeringsbehoven är låga på värmesystem/tak/fasad/fönster förutom ytskikt som är i behov av renovering.
Jag jobbar heltid som anställd med en lön över brytpunkt för statlig skatt och kommer fortsätta göra det. Jag driver ett aktiebolag tillsammans med några kollegor på sidan om mitt jobb som i dagsläget inte genererar några pengar. Trots det har jag tyvärr dålig koll på skatteregler och bokföring i allmänhet.
Fastigheten har tidigare drivits som enskild firma men jag har tankar på att i samband med övertagandet bilda ett aktiebolag att driva det vidare i. Huvudorsaken är för att undvika att skatta bort hälften av alla hyresintäkter och istället betala ca 20% skatt på vinsten om jag uppfattat det rätt.
Tanken är inte att ta ut några pengar i form av utdelning/lön från bolaget de närmaste 5-10 åren. Fokus kommer i första hand vara att bygga en buffert för löpande drift och renoveringsbehov. När jag har byggt upp en lämplig buffert skulle jag vilja investera vinsten i aktiefonder genom en kapitalförsäkring som verkar vara det närmaste man kan komma ett ISK-konto för aktiebolag.
Om allt går bra enligt planerna med mitt privata ISK-sparande och hyreshuset planerar jag att gå ned i tid om 5-10 år och då börja ta lön/utdelning från bolaget.
Jag har tänkt hålla koll på bokföringen med Bokio men troligtvis låta någon extern sköta årsredovisning/bokslut. Troligtvis använder jag Bokio företagskonto via Svea Bank.
Låter ovanstående som en bra plan eller har jag missat något kring bolagsformen och de skattefördelar detta ger? Är mina tankar kring att spara överskott i en kapitalförsäkring rätt väg att gå? Andra tips på vägen som kan vara bra att veta?