I snitt har ett börsår 31 st -1%-dagar, 10 st -2%-dagar och 4 st -3%-dagar

Lite nördstatistik från Ben Carlson.

Out of 252 trading days in the year, that’s roughly 10% of the time. So even in the relatively calm up years in the stock market, one out of every 10 trading days was a big down day. In those same years, the average number of 2% or worse days was four.

If you can’t handle a 2% loss every once in a while, you probably own too many stocks to begin with.

Källa:

11 gillningar

Tycker det blir lite missvisande med S&P 500 som är industritung i USA, vore intressant att se svenska börsen i jämförelse.

Kanske det kommer när Ben flyttar till Sverige! :blush:

Kommer ihåg när svenska börsen studsade upp och ner ca 10% per dag under 2020 när det var som skakigast. Det var tider det! Valde man fel dag för köp/sälj kunde en hel normal årsvinst försvinna.

2 gillningar

Kan bli en stor ändring på snittet om brics-länderna gör slag i saken och överger dollarn som världsvaluta för att få bättre ordning på sina ekonomier.

Dags för en liten gissningslek på RT så här en söndagskväll.
Lista de 5 största reserv-valutorna:

OK Här kommer svar

1. USD
  2. EUR
  3. JPY
  4. GBP
  5. CAD

https://www.imf.org/en/Blogs/Articles/2024/06/11/dollar-dominance-in-the-international-reserve-system-an-update

3 gillningar

Ajfan… jag trodde faktiskt det var de klockbyggande alpinisterna som knep femteplatsen.

Nja, det täcker ändå rätt mycket av snittinvesteringarna.

Tex om man kör 80% globalt index och 20% Sverige i sin portfölj som är den gängse rekommendationen på RT, a la Lysa.

Så är USA ofta en bit över 70% i en globalindexfond och av USAs hela marknadsvärde är S&P 500 runt 80%.

Alltså S&P500 motsvarar typ 56% av en globalindexfond och med 20% home bias så är S&P 500 runt 45% av en portfölj enligt ovan.

Så jo nog är det ganska relevant tycker jag :sweat_smile:

4 gillningar

Ser ungefär likadant ut. T.ex. i år har vi haft runt 2 dagar med mer än -2% och runt 17 dagar med mellan -1% till -2% för OMXSGI.

1 gillning

Jag kommer ihåg svarta måndagen i oktober 1987 som startade en 2 veckor lång nedgång på minus -40% på stockholmsbörsen.

När jag växte upp varnade gamla människor mig för aktier för man kan förlora allt man äger på aktiemarknaden, för de hade varit med om kraschen 1929(-32).
På 1 månad hösten 1929 föll USA-börsen -40% och sedan fortsatte nedgången i tre år.
1932 hade -90% av börsens värde försvunnit.

Tittar man på börsutvecklingen sedan 1980 så är det en rimlig slutsats att alla pengar som man inte behöver de närmaste tre åren borde investeras på börsen.
Meeen
Tittar man på de senaste 100 årens börsutveckling är det en rimlig slutsats att enbart pengar man inte behöver på 15-25 år bör placeras på börsen.

5 gillningar