Mindset hur gör ni?

Så då sitter man här med kunskapen om att “glöm bort, logga inte in, låt det vara, spela fotboll” och logga in igen om något år.

Är väl medveten om detta men nu när man upplever det själv måste jag erkänna att det svider rejält och jag målar upp värsta scenario att förlora allt investerat.

Läser npgras teorier om att usa tex kan " beslagta" pengar osv osv stämmer detta?

Jag syftar då på om man är 100% i ex Lf global index.

Är långsiktig 10 år+, bör jag vara nervös eller överreagerar jag?

Vad skulle hända med ditt liv idag om börsen gick ner 100%?

Hur skulle du agera då?

Jag gissar att du har ett bra humankapital och skulle lösa det, även om det skulle bli jobbigt i början.

1 gillning

har du 10års horisont så logga in om 8år o fundera då. . . jag har inte så lång horisont så här svider det hårt just nu

3 gillningar

Du behöver bara skriva ett bra manifest som du läser varje gång du tvekar. Något i stil med denna AI generade:

Jag behöver inte jaga marknaden.

Jag bygger långsamt, med avsikt.

Jag pratar inte risk – jag bär den.

Tystnad är mitt edge.

Volatilitet rubbar mig inte.

Jag vet vad jag äger, varför jag äger det.

Jag investerar för frihet – inte för att bevisa något

5 gillningar

Hade du förväntat dig att börsen skulle fortsätta perfekt linjärt uppåt för all framtid?

Börsen ligger i en långsiktig uppåttrend.

Försök att fokusera på något annat än bara sitta och titta på siffrorna. Det löser sig den här gången också.

3 gillningar

De här är väl en bra lärdom värdesätt den, koppla bort känslor från investerande.

1 gillning

Det är sjävklart så att man kan förlora sina tillgångar i fonder om det blir krig eller om någon stat, typ Ryssland eller USA, approprierar ens egendom.

Det är därför det rekommenderas att ha home bias.

2 gillningar

Du kanske ska lägga in ditt framtida månadsspar i buferten så du känner dig tryggare?

Haha vad är det här? Nu läser ju inte jag nyheter så jag kanske har missat något världsomvälvande. Men varför skulle USA beslagta dina pengar?

USA är på god väg att beslag tdanskarnas och grönlänningarnas egendom en månad in på presidentperioden.

Och Trump har flaggat för att han vill sitta 8 år framöver.

Jag brukar försvara Trump men helt ärligt är det ju vad USA håller på med just nu. Detta såvida det inte retoriken är någon form av förhandlingsstrategi för att få Danmark lägga mer militär på att förvara Grönland.

:upside_down_face:

helt ärligt. Har man varit med både it-kraschen, bolånebubblan 2008, covid-19. Ja… pengar är inget man tar med sig till graven ändå. Fokusera på ditt humankapital. Det som du har kan du förlora på en dag. Säg att Ryssland annekterar Sverige. Hjälper homebias då? Du måste jobba med dig själv och ditt psyke. Njut av solen. Visst kan USA annektera allt, men då skulle jag vara orolig för världskrig. Det som händer händer.

2 gillningar

Om du inte loggat in, hur vet du då att det har gått ner?

Hela poängen är ju att man inte ska se och då mentalt behöva hantera en nedgång.

Sätt upp en månadssparande, logga bara in max någon gång per år och bara när du ser rubriker som ”Nytt all-time high på börsen”.

Spela aldrig med pengar du inte har råd att förlora, en gammal klyscha som fortfarande är lika sann.

6 gillningar

Bara för att man har råd att förlora dom så lär det va få som inte blir rätt ledsna av det. .
Om en miljardär spelar bort en miljon lär han knappt bry sig. . om en miljonär spelar bort en miljon så känns det. . om en utan pengar spelar bort en miljon så är det en katastrof

2 gillningar

Jag spelar med 20%, fast jag har råd att förlora 95%. Helt fel enligt alla förståsigpåare, men jag prioriterar en god nattsömn.

3 gillningar

Mitt mindset: jag vill inte ha mina pengar i en stat som styrs av galningar. Därför sålde jag successivt av mina globalfonder under februari. Meningen var inte att tajma marknaden men nu blev det hyfsat bra även ur det perspektivet, i alla fall kortsiktigt…

Min tro (som naturligtvis inte är värd något) är att detta fortsätter en längre tid. Marknaden hatar osäkerhet. Själv ställer jag mig nu frågan varje dag: vill du gå in med en miljon i aktier idag? Så länge svaret är nej så står jag vid sidan. Ja, ni kan kalla det att tajma marknaden, detta förbjudna på detta forum. Men så gör jag.

6 gillningar

För att sova gott måste jag ha krockkuddar i den stora portföljen. Och lite extra räntor känns gött.

Intressant video. Tack för delningen!

Jag funderade kring hur man applicerar dessa tips på svenska investerare. Jag ställde en fråga till AI-tjänsten Perplexity. Fråga och svar enligt nedan. Någon som har ytterligare synpunkter?

Hur mycket home bias rekommenderas att ha i en investeringsportfölj om man är en svensk investerare?

Rekommendationen kring hur mycket home bias en svensk investerare bör ha i sin portfölj varierar beroende på perspektiv och investeringsmål. Här är några insikter baserade på tillgänglig information:

Rekommenderad nivå av home bias

1. Lysa rekommenderar en home bias på ungefär 20 % för svenska investerare. Detta innebär att 20 % av portföljen är allokerad till svenska aktier, trots att Sverige endast utgör cirka 1 % av den globala marknadskapitaliseringen. Lysa motiverar detta med att svenska investerare ofta har ekonomiska kopplingar till den svenska marknaden, såsom boende och konsumtion, vilket gör det rimligt att ha en viss övervikt mot Sverige14.
  2. Akademiska studier pekar generellt på att home bias kan leda till en suboptimal portfölj eftersom det ökar risken och begränsar diversifieringen. En optimal allokering enligt teorier som CAPM skulle innebära att Sverige endast får cirka 1 % av portföljen, motsvarande dess andel av världskapitaliseringen25.
  3. Praktiska argument för home bias inkluderar att svenska investerare kan ha bättre insikt i lokala företag och att svenska aktier historiskt har presterat väl. Dock finns det risker med att övervikta mot Sverige, särskilt om den svenska ekonomin eller börsen skulle drabbas av en kris38.

Risker med hög home bias

• En hög exponering mot Sverige gör portföljen mer känslig för lokala ekonomiska problem, såsom lågkonjunktur eller politiska förändringar8.
  • Många “svenska” bolag har en stor del av sina intäkter från utlandet, vilket innebär att exponeringen mot den svenska ekonomin ofta är mindre än vad det verkar vid första anblicken6.

Optimal nivå

För de flesta investerare rekommenderas en låg till måttlig home bias, exempelvis:

• 10–20 %: För investerare som vill balansera global diversifiering med lokal exponering.
  • 1–5 %: För de som strikt följer teoribaserade modeller som CAPM.

Slutsats

En home bias på 20 % kan vara rimlig för svenska investerare som vill ha viss lokal exponering utan att äventyra diversifieringen. För investerare med högre riskaptit eller strikt fokus på global diversifiering kan en lägre nivå (t.ex. 5–10 %) vara mer lämplig. Det slutliga valet beror på din riskprofil och hur mycket du värderar lokal koppling kontra global spridning.

Citations:

1. Home bias
  2. http://oru.diva-portal.org/smash/get/diva2:1840619/FULLTEXT01.pdf
  3. https://positivealpha.se/vanliga-misstag-som-aktiv-investerare/
  4. White Paper
  5. https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1676119/ATTACHMENT01.pdf
  6. Home Bias - 100% hittepå?
  7. Borta bra men hemma bäst?
  8. Experten: Hög exponering mot Sverige ökar risken i portföljen - Privata Affärer

Pengar du inte har råd att förlora ska inte vara på börsen. Pengar du har råd o förlora ger mer andelar i bolag när börsen går dåligt.
Investera i boende/dig själv om du inte har ‘mindset’ för en börskorrigering/Björn marknad. Börsen går aldrig bara upp och det är nedgångarna som skapar framtida rikedomar.

Gläds åt din framtida förmögenhet nu så kan du glädjas två ggr

4 gillningar

Jo, men Trump har också sagt att han skulle bygga en 300 mil lång mur mot Mexiko som Mexiko dessutom skulle betala för.
Han sa under corona pandemin att man skulle använda sprutor med desinfektionsmedel i istället för vaccin.
Min poäng är att Trump säger väldigt mycket saker :joy:

1 gillning