Mindset hur gör ni?

Ja det tror jag. Det kommer nya presidenter, och förmodligen en demokrat nästa gång. USA är fortfarande ett fantastiskt företagarland.

Wtf, så Perplexity baserar sin kunskap på min sketna tråd på RikaTillsammans… we are doooomed :crazy_face:

2 gillningar

Det svider rejält då jag loggar in ganska ofta för att skriva min investeringsdagbok.
Är orolig då jag har 6-7 års horisont. Fortsätter att spara köpte idag trots att det känns som att slänga in pengarna i brasan. Jag hoppas att jag kan klara av denna prövning, har sålt tidigare under 2008 och retar mig fortfarande över det. Om jag bara hade behållt pengar hade jag varit dubbelt så rik. Denna gång sitter jag still i båten fast otroligt jobbigt då det är stora minussiffror

8 gillningar

Det ska vara jobbigt. Hade det varit enkelt hade alla varit rika. Desto snabbare man inser det ju bättre kommer det att gå.

3 gillningar

Hände inte det på Cypern? Sparpengar försvann.

Kanske det. Det jag lärt mig av ett par månaders användning av AI-tjänster är att man bör ta deras svar med en stor näve salt och dubbelkolla allt. De är inte att lita på för fem öre, men kan ändå vara hyfsat bra att använda som bollplank. :grin:

3 gillningar

När man sparar långsiktigt, satsar du på kapitalismen. Tragiskt, men sant.
Förändras strukturer i världsordningen, alternativt systemförändringar så har det med hög sannolikhet inte så stor betydelse om du har pengarna på börsen eller i handen.
Allt är ett spel.

Det var betydligt mörkare under 2008/2001.
Allt är psykologi, och det krävs erfarenhet för att köpa tillgångar under kriser.

Håll huvudet kallt, även om så börsen går mot en halvering.
Löser sig oavsett, men satsa ej pengar du inte har råd att förlora.
Faller allt så får vi odla lite morötter, kul det med.

3 gillningar

Sceeenar du kroppen varje dag för att se om du har något lågt värde i ditt blodprov?

Gör en årlig kontroll istället och lev livet. Men se till att du har den bästa livsstilen för att maximer långsiktig hälsa.

2 gillningar

Jag gjorde misstaget att kolla hur det gått igår.
Det var inte kul. 6 siffrigt tapp igår.
Nu ska jag blunda och hoppas jag vaknar upp till en värld där jag inser att jag drömt allt senaste månaden…

3 gillningar

Jag köper kläder året runt. Inte bara i mellandagsrean. Det betyder inte att jag säljer alla mina kläder i affekt på blocket varje gång rean startar för att mina kläder blivit mindre värda…
Tvärtom, brukar jag passa på att handla lite extra just då.

2 gillningar

Med lång sparhorizont är dippar köplägen. Frågan är bara hur djupa de blir…

2 gillningar

Har fortfarande mycket att lära mig om denna ekonomiska delen av livet, och tänk att jag skulle tycka att det faktiskt är rätt kul med investeringar mm, ja inte nu när “berg & dalbanan” mest dalar, men jag sitter ännu still i båten och fortsätter månadsspara.

Jag själv försök hitta pengar som jag kan investera.

Och långa. 15 år är lång tid för någon som trodde att allt skulle vara OK efter 10. Kan dröja längre än man tror innan index rör på sig uppåt från ±0 om man har otur.

1 gillning

Sant så sant

Spelar det någon roll om du har 4 miljoner eller 3,1 miljoner? Om du inte har för avsikt att använda pengarna så är det ju struntsamma. Folk fokuserar för mycket på vad beloppet på värdepapperna momentant.

Måste ha varit alla krascher man gått igenom som gör att man blir härdad. Men visst, -80% hade inte varit kul, eller -70%. Det är ju superfint väder ute.

1 gillning

Det suger alltid att betale skatt av pengar man inte (längre) har. Men ja, superfint väder.

1 gillning

Man kan ju alltid glädjas åt att det lär blir lägre ISK-skatt att betala nästa vår :joy::face_with_peeking_eye:

4 gillningar

Jo vi kanske alla har under 150.000:- kvar så då slipper man betala så mycket skatt

3 gillningar

Inte om jag vet att det ligger på 6 miljoner när jag behöver dem :sweat_smile:
Men inte kul när det går ner 6 siffrigt dag för dag …
Jag har en väldigt volatil portfölj, är extremt medveten.

Har inte kollat hur det går idag … Lär inte vara några roliga siffror

1 gillning