Min investeringsstrategi är att det ska vara arbetssamt och tråkigt, det kommer lönas i framtiden!
Så i ett nötskal, hålla koll på bolagen, världsläget, politiken och aldrig sälja tills jag faktiskt behöver pengarna, skittråkigt om vi ska va ärliga men det kommer troligen lönas i framtiden och med råge.
De stora amerikanska bolagen i en indexfond påverkas inte speciellt mycket. Google, Microsoft, Visa, Coca-cola mfl lär inte tjäna mindre pga detta. Däremot har värderingen av aktien fått sig en käftsmäll pga paniken men värderingen hittar alltid tillbaka till sitt rätta värde. Keep calm and carry on.
Men låt säga att det går ner i 3 månader till innan vändning…bättre att pausa månadssparet och placera in hela beloppet för dessa 3 månader när första tecknet på uppsida kommer?
Man missar den initiala första uppgången, men andelarna blir ju troligen fortfarande billigare om man köper 3 månadsspar i ett köp där än pytsar in i pågående nedgång, ett i taget…
Men ja, det låter väldigt mycket som marknadstajming trots allt…
Om vi hade gjort som många på RT sagt hade vi haft lån på huset och investerat pengarna på börsen. Nu gjorde vi det som kändes bäst och har inga lån eller skulder. Huset är väl värt ca 8m. Några m på olika sparkonton och lika på börsen. Vi kollar inte utan sover gott.
Som ett sätt att uthärda svängningar så brukar jag försöka göra som rekommenderas här att inte kolla värderingen så ofta. Istället har jag räknat ut hur stor andel av world market cap som jag äger. Den siffran är mer stabil och svänger inte lika mycket.
Ex. World market cap var omkring $125T i början på året. Räknar man om sitt innehav i dollar och dividerar dem så får man en enhetslös kvot som man kan uttrycka i storhet som passar en. Gillar personligen ppt som i parts per trillion då world market cap ofta anges i trillion. Obs amerikansk trillion dvs 10^12.
Var och en får hitta sina egna sätt men detta funkar för mig. Normalt gör jag det halvårsvis eller så då det kan vara svårt att hitta uppdaterade belopp för world market cap.
Intressant måttstock. Jag tänker att man räkna parts per 8 billion (världsbefolkningen), så får man fram att varje $16k man ägde vid årsskiftet motsvarade ungefär ett genomsnittsinnehav. Då kan man känna sig rik.
Jag har också funderat i dessa banor för att ha en så neutral värdemätare som möjligt på mina tillgångar. Borde man inte kunna approximera “World market cap” med något globalt aktieindex, som t.ex. MSCI ACWI, och på så sätt få möjlighet att uppdatera sitt “värde” mer eller mindre i realtid?
En annan tanke: Borde man inte ta hänsyn även till andra tillgångar på världsmarknaden, t.ex. valutor, råvaror etc? Det kan ju svänga rätt mycket mellan olika typer av tillgångar. Ibland är t.ex. aktier högt värderade relativt valutor, råvaror etc. och ibland är det tvärtom.
Wmc som måttstock fungerar ju såklart bara för tillgångar inom approximativt samma indexkorg som du är inne på. Obligationer t.ex måste ju lämnas utanför beräkningen men eftersom svängningarna där är mindre så är ju inte behovet lika stort. Andra tillgångsslag kan ju ha högre volatilitet än dessa såklart.
Poängen med detta är ju dock att mäta ägarandel istället för värdering. Jämför t.ex med ägarandelen i ett aktiebolag.
Så länge kvotberäkningen index(msci acwi)/wmc görs för samma datum så borde det du säger duga som approximation under mellantiden tills nytt wmc publicerats. Dock kan man fundera över om det verkligen ger så mycket då ens ägarandel rimligen inte ändras annat än marginellt under mellantiden. Andelen som tillkommer via nysparande är antagligen större och den går nog att uppskatta hyggligt utan att blanda in något dagsaktuellt index för en så kort period som 6-12 mån.
Är det verkligen köpläge när det är panik på börsen o ingen verkar veta hur djupt detta skall gå. . är det nu man skall köpa eller faller det +30% till?