Jag har funderat lite på om det finns mer neutrala sätt att mäta värdet på sina tillgångar än att mäta dem i en viss valuta. Valutor är ju oftast föremål för fluktuationer, inflation mm. vilket kanske inte gör dem till en optimal värdemätare. Guld har ju använts historiskt som bevarare av värde då valutor skakar, men även guldpriset varierar, inte bara i förhållande till olika valutor, men även till andra reala tillgångar, som fastigheter, övriga råvaror etc.
@BND hade en idé här, som jag tycker var intressant:
Som ett sätt att uthärda svängningar så brukar jag försöka göra som rekommenderas här att inte kolla värderingen så ofta. Istället har jag räknat ut hur stor andel av world market cap som jag äger. Den siffran är mer stabil och svänger inte lika mycket.
Ex. World market cap var omkring $125T i början på året. Räknar man om sitt innehav i dollar och dividerar dem så får man en enhetslös kvot som man kan uttrycka i storhet som passar en. Gillar personligen ppt som i parts per trillion då world market cap ofta anges i trillion. Obs amerikansk trillion dvs 10^12.
Var och en får hitta sina egna sätt men detta funkar för mig. Normalt gör jag det halvårsvis eller så då det kan vara svårt att hitta uppdaterade belopp för world market cap.
Jag funderade vidare och ställde ett par frågor till AI-tjänsten Perplexity:
Jag såg ett förslag på att använda “World market cap” som en måttstock på hur stora tillgångar man själv har. Man skulle då kunna översätta sina tillgångar till USD och sen se hur stor andel av World market cap man äger. Jag tänker att man t.ex. skulle kunna använda något globalt aktiendex, som MSCI ACWI, som en realtidsapproximation för World market cap och på så sätt lätt kunna få uppdaterad information om storleken på tillgångarna. Att mäta storleken på tillgångar med en viss valuta tycker jag lätt blir missvisande pga. att valutakurserna fluktuerar så mycket. Finns det några andra som har tänkt i dessa banor?
Jag tänker även att man kanske borde räkna in annat än bara aktier i World market cap, t.ex. valutor och råvaror, för att få en mer rättvisande och neutral bild över världens tillgångar och hur stor andel av dessa jag äger vid varje givet tillfälle. Dina tankar kring detta?
Perplexitys svar:
Att mäta förmögenhet relativt “World Market Cap” – För- och nackdelar
1. Använda MSCI ACWI som proxy för globalt aktiemarknadsvärde
Fördelar:
- MSCI ACWI täcker ~85 % av globalt börsvärde (utvecklade + tillväxtmarknader), vilket ger en realistisk bild av din andel av den aktiebaserade världsekonomin[2][4][6].
- Indexet uppdateras kontinuerligt, vilket gör det lätt att spora din relativa position.
- Valutaneutralt: Din andel beräknas i % av indexvärde snarare än i en specifik valuta.
Nackdelar:
- Exkluderar privatbolag, fastigheter, råvaror och valutor – vilket underskattar den totala världens tillgångar med ~50 %[1][3].
- USA-övervikt (~60 % av MSCI ACWI) kan ge skev bild om din portfölj är mer diversifierad[2][6].
2. Utvidga till andra tillgångsklasser
För en mer komplett bild kan du inkludera:
- Globala obligationer: Använd Bloomberg Global Aggregate Index (~$70 tn).
- Råvaror: S&P GSCI eller Bloomberg Commodity Index (~$10 tn).
- Valutor: Cirka $6.6 tn i omsättning/dag (BIS-data), men svårare att kvantifiera totalt värde.
3. Praktisk implementation
- Steg 1: Summera dina tillgångar i lokal valuta.
- Steg 2: Omvandla till USD (för jämförbarhet).
- Steg 3: Dividera med vald “World Market Cap”-proxy:
- Exempel:
Din portfölj = 1 MSEK ≈ 90,000 USD MSCI ACWI Market Cap = 80 tn USD Din andel = 90,000 / 80,000,000,000 ≈ 0.0001 %4. Alternativa tillvägagångssätt
- Per capita-baserat: Jämför med global BNP per capita (~$12,000/år) för att mäta din relativa köpkraft.
- Inflationjusterat: Använd reala tillgångsvärden för att undvika valutaförvrängning.
Slutsats
Att mäta förmögenhet relativt “World Market Cap” är en intressant metod för att få en valutaneutral och globalt jämförbar bild. MSCI ACWI fungerar bra för aktier, men för en heltäckande bild bör du inkludera fler tillgångsklasser. Dock är det viktigt att notera:
- Ingen perfekt proxy finns – alla index har bias.
- För stor komplexitet? För de flesta räcker en enklare valutajusterad beräkning.
Tips: Börja med MSCI ACWI och expandera sedan gradvis till andra tillgångar om du vill ha mer noggrannhet.
Citations:
[1] https://lup.lub.lu.se/student-papers/record/8972880/file/8973385.pdf
[2] ACWI IMI's Complete Geographic Breakdown - MSCI
[3] http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:443372/FULLTEXT01.pdf
[4] https://www.blackrock.com/se/intermediaries/literature/kiid/eu-priips-ishares-msci-acwi-ucits-etf-usd-acc-ie00b6r52259-sv.pdf
[5] Valutareglering och ekonomisk politik : expertrapporter från Valutakommittén | lagen.nu
[6] iShares MSCI ACWI ETF USD Acc - Jämför och köp börshandlade fonder | Nordnet
[7] https://www.degiro.se/handelskunskap/investerarakademin/nyborjarkurs/market-cap
[8] MSCI ACWI Index - MSCI
Är det någon annan som tänkt i dessa banor och vill dela med sig av idéer?