När investerar du vid en börsnedgång?

Säg att du har en stor mängd likvider som du vill investera vid en börsnedgång, när kliver du in, finns det nån forskning på det? Eller allmänna tips? Eller kanske bara din egna teknik?

Jag brainstormar:
A) När börsen har fallit mer än 7% och sen haft två dagar i följd med uppgång?

B) Alltid vid x-procent nedgång?

C) Efter en veckas total uppgång?

Tacksam för tankar till en novis.

Jag tror du behöver specificera vad du ska investera i för att frågan ska bli mer begriplig.

När det gäller aktier tror jag på att ha en samling företag som man investerar i löpande och “lär känna”. Du lär dig vad som är ett högt resp. lågt pris för en viss aktie och kan då agera mer rationellt.

Generellt tror jag att man måste förstå orsaken till en börsnedgång för att kunna göra en bra bedömning. Olika sektorer kan drabbas väldigt olika så att titta på enbart generalindex ger kanske inte en rättvisande bild.

Min teknik är just att inte göra så utan istället följa devisen “time in market beats timing the market”.

Om den långsiktiga riktningen på börsen antas vara fortsatt uppåt och man investerar med lång horisont och god riskspridning så är det rationella att investera sin stora mängd likvider direkt. Känslomässigt kan det bli jobbigt om man tajmar dåligt dock. RT har en artikel på temat.

Om jag för skojs skull leker med tanken hur jag skulle gjort om jag trots allt skulle provat på att sitta med torrt krut reserverat för börsnedgångar hade jag nog tyckt det känts bra att på förhand definiera flera nivåer att gå in med en andel av beloppet, t.ex. 20% av ursprungliga likviderna per 10%-enheter som ditt jämförelseindex fallit sedan sin senaste ATH etc.

Pratar vi X kronor som kommit i klump och ska in, men man ser att det är skakigt på börsen? Isf alternativ C. Men annars är det bara att tjoffa in det i index, oavsett.

Jag skulle säga att det allra bästa är att månadsspara. Då eliminerar du helt risken att tajma fel.

Vi gjorde inte så vid covid, utan gick in med alldeles för mycket alldeles för tidigt. Man tänkte “nu f-n kan det väl ändå inte rasa mer” när ens favoritaktier hade trillat med 25%. Dubblade innehavet. Sen föll aktien inom några dagar med ytterligare 25%. Vissa aktier köpte jag inte alls i, och det tog över ett år för dem att återhämta sig. Detta blir såklart lättare med fonder, då har du ett mindre antal “mål” att skjuta pengar i.

Det viktigaste är att ha en plan, annars ä du totalt överlämnad till din egen dumhet. Du kommer garanterat känna att “fan nu sticker det iväg upp” efter några dagars korrektion, och banka in alldeles för mycket pengar, sen faller det ytterligare 20% och du har tomt på kontot.

/H

Varje vecka. Ombalanserar en procent. Låt bli att ligga utanför från första början dock utan börja investera 1% i veckan redan nu.

Sven Carlin har publicerat en Youtubepresentation som bland annat berör hur det är att ligga likvid och vänta på en krasch. Hela filmen är sevärd, men man kan börja titta vid 13:35 om man så vill.

I HAVE NO CASH, I FEAR NO CRASH! FULLY INVESTED STRATEGY

Sven visar på att om man missat att vara investerad de 10 bästa börsdagarna i FTSE All-Share Index 1986-2016 har man förlorat halva avkastningen.

Han tittar även på SP500 sedan 1970. Om man missat att vara investerad den bästa börsdagen har man förlorat 10 % avkastning, om man missat att vara investerad de 5 bästa börsdagarna har man förlorat 40 % av avkastning och om man missat att vara investerad de 15 bästa börsdagarna har man förlorat mer än halva avkastningen.

Sven visar också på att de allra bästa börsdagarna ofta ligger nära de allra sämsta, så det gäller att vara oerhört skicklig och pricka rätt för att inte soppa till det ordentligt när man hoppar in och ut ur marknaden.

6 gillningar