Det var absolut inget personligt mot dig. Jag är imponerad av att du har nått FIRE. Och att du förstod konceptet med ränta-på-ränta för så länge sedan.
Tomt konto för 11 år sedan, ökande sparkvot sedan dess, bra börsutveckling och inga trista dumköp.
Nu pratas det hushåll på utgifterna men enskilt när det kommer till investeringar. Om hela hushållets FIRE-kassa ska sparas ihop av en person, ja då är det mycket att bita i.
Mina, alltså inte våra, utgifter en vanlig månad ligger oftast på drygt 15000 och då ingår bl.a. bensin för pendling som jag kommer att slippa när jag slutar jobba. Bara de pengarna kommer att räcka för att ge mig en guldkant de flesta månaderna. Jag kommer nog att vissa månader vilja göra av med mera pengar och det kalkylerar jag extra för.
Jag har generellt sett både respekt och förståelse för Lean-FIRE-folket, och tycker inte på något sätt att det är något “fel mot samhället” eller annat trams. Har man byggt sin passiva inkomst så man kan välja att inte löneslava har man ändå bidragit rätt ordentligt på vägen dit. Jag är inte heller någon förespråkare för pengabränning och hjärndöd konsumtionshets.
Men. I trådar som denna kan jag ändå känna att LeanFIRE-gänget nog också skulle må bra av att lyssna lite mer innan andras motargument avskrivs. Någon säger att den behöver 50k+ i månaden, och då blir svaret omedelbart “det behöver ingen, man lever sååå gott på 9000 kr/månad som familj”. Ja, det gör ni säkert, och det är fint för er. Känner man att man trivs i ett hus på landet där man gör allt underhåll själv, att det är en sport att göra storkok, optimerade för maximalt god mat för minimal peng, och fritidsintressena är påta i trädgården och gå långa promenader i skogen. (Och familjen i övrigt dessutom delar den uppfattningen.) Sure. Inga problem.
Om det man vill ha ut av livet istället är att kunna bo rymligt, bekvämt och centralt i storstad, slippa laga mat, städa å annat skitgöra, kunna resa och bese världen, ev bjuda med sig sina mindre bemedlade vänner på resorna, och familjens hobbies istället är havssegling, hästsport och motorsport. Jaa. Då ser kalkylen lite annorlunda ut. Går att nå FIRE ändå såklart, det är bara helt andra belopp som behöver in varje månad. Men att tro att LeanFIRE med storkok och skogspromenader som fritidsintressen skulle göra livet rikt för någon som har så annorlunda syn på vad som gör livet rikt är liksom inte riktigt realistiskt.
(Ja, jag överdrev ev lite i båda riktningar, men det är så skyttegravarna tenderar grävas.)
Bra poänger och absolut, exempelvis jag triggar nog gärna lite extra. Men, med det sagt triggar jag inte på de som skriver att de önskar sig en livsstil med rejält svängrum och mycket resor, goda viner etc. Det som stör mig är de som proklamerar att lean-FIRE är korkat, blåögt och ett fantasifoster. Jag upplever att det är ett ganska vanligt sätt att uttrycka det här och ett simpelt “jag tycker du tänker fel” kan ju båda sidor kosta på sig.
Jag vill bara förtydliga att jag aldrig har påstått något av ovanstående.
FIRE är enligt mig väldigt individuellt. Vad som passar en person kommer inte att fungera för någon annan. lean-FIRE kommer aldrig att fungera för mig till exempel. Så FIRE för mig betyder många fler miljoner på kontot.
Ja. Det går i båda riktningarna:
“FIRE är trams. Det går inte att leva på så här lite pengar.”
“Jomen. Jag gör ju det, och har gjort i många år.”
“Nej. Du räknar fel. Det går inte.”
Vilka exempel menar du? I den här tråden har det huvudsakligen gått i riktningen “du kan omöjligt behöva så mycket som 50k/månad” utan att ha en aning om vilken livssituation eller målbild TS har. Det var mer i andra trådar folk påstår att LeanFIRE inte är genomförbart trots att det finns gott om folk här som lever det.
Jag har en ide som liknar TS lite grann som naturligtvis inte är unik men jag har inte hört någon föreslå liknande även om det förmodligen faller sig naturligt för många gissningsvis
För varje mille man når så sänker man sparkvoten men en 5% ish så får man ett lyxigare liv vart efter åren går samtidigt som kapitalet växer på mer av egen fart vart efter…och de där första årens hårda sparande får möjlighet att växa under lång tid
Med andra ord gå ut stenhårt och sänk sedan sparkvoten vart efter. Ett mellanting till fire?
Ser fram emot 5% extra själv förhoppningsvis under nästa år