Vad sparar du till?

Vad sparar vi till i forumet?

Vad är det huvudsakliga målet med ditt sparande/med dina investeringar?

:dart:

• Ekonomisk trygghet
  • Financial Independence (FI)
  • Financial Independence, Retire Early (FIRE)
  • Byta karriär
  • Kontantinsats till boende
  • Renovering
  • En specifik sak/upplevelse jag vill köpa
  • Pension
  • Barnspar
  • Sparande till barnbarn
  • Arv
  • Välgörenhet
  • Jag vet inte, men jag gör det ändå (den som spar den har)
  • Jag har ett bottenlöst hål inom mig som måste fyllas
  • Jag har sparande/investeringar som hobby
  • Annat
0 röster

Röstade, men svårt att bara välja ett alternativ. Flera saker på listan känns lika viktiga för mig.

10 gillningar

Är ju då bra att det går att spara till flera saker samtidigt :slightly_smiling_face:

Sparar du då lika mycket till dem i separata portföljer eller klumpas allt-i-ett?

FI nu. Helt FIRE framöver. Och eventuellt en större bostad.

Nä, lite olika portföljer och sparkonton för olika sparändamål.

T.ex kortsiktigt sparande som t.ex renovering, resor eller liknande på ett sparkonto.

Barnsparande i en fondportfölj.

Eget långsiktigt sparande i en annan fondportfölj

Osv.

Spar inge till någe… Vet inte om de ska in på annat då, eller inte…

Till allt möjligt, men det viktigaste är den ekonomiska tryggheten. FI är trevligt, och FIRE kanske blir intressant vid 50+. Men idag är upplevelser och vardag viktigare än att spara. Vi sparar mer än de flesta endå, men jagar inte något speciellt belopp i dagsläget. Vi har bra liv med ett stort ekonomiskt skyddsnät som gör att vi kan välja trivsel och glädje. Vi kan välja lugnare jobb och mer tid med vår familj.

Sparar det mesta till resor.

Jag har egentligen inget sparande. (Pengar som inte spenderas)

Jag har ett investerande. (Pengar som spenderas på ett bättre liv framöver)

Målet är avkastningsfinansierad lifestyle creep. Exakt vad det kommer innebära låter jag mitt framtida jag bestämma. Verkar korkat att bestämma nu vad mitt framtida jag kommer uppskatta mest.
Just nu går en del till huset.

Jag valde “annat” eftersom jag slutat spara, men det som förhoppningsvis blir över går till kidsen en dag.

Trygghet, men väldigt mycket frihet också. En ekonomisk trygghet gör mig mer fri att välja och välja bort en massa saker i livet.

3 gillningar

Frihet

*Jag vet att inlägget måste innehålla 10 tecken så därför måste jag skriva mer än nödvändigt :joy::face_with_peeking_eye:

3 gillningar

FIRE. Sen får vi se vad det blir, vi har i alla fall ett mål.

Kontantinsats för boende om 1-2 år och pension/långsiktigt. Brukar bli ungefär hälften i varje pott.