Vilken slutdestination är rimlig för min ekonomiska resa?

Hej forumet!
Får börja med att tacka Jan & Caroline som introducerade mig till ämnet privatekonomi.

Under gymnasietiden snubblade jag över ett blogginlägg med en titel i stil med “Så blir du rik”.

Summan av kardemumman var; spara 10% av din lön så fort den kommer in, över tid blir det en förmögenhet.

Sagt och gjort har jag månadssparat sedan dess. Idag är jag 25år och har ca 500k, främst tack vare två lyckade bostadsaffärer. Av kapitalet har jag investerat 1/4 i Lysa 90/10, 2/4 i Lysa 40/60 och sparat den sista 1/4 likvit. Tanken är att 3/4 ska gå till framtida bostadsköp med min flickvän. 90/10 portföljen ska däremot växa och förhoppningsvis bli en pengamaskin som genererar mer valfrihet i livet framöver.

Just nu har jag möjlighet att månadsspara ganska aggressivt, bor billigt med min sambo och har låga fasta utgifter. Därför investerar jag 10k i min 90/10, men endast 500kr i min 40/60.

Nu till frågan, hade ni prioriterat likadant under mitt stadie? Är framtida “frihet” mer värt än nästa boende?

1 gillning

Frågan känns som konstigt ställd och att “låsa” olika pengapotter på ett bestämt sätt framstår för mig inte som särskilt vettigt. Jag vet nu inte var du bor någonstans, vilken typ av jobb du har eller hur dina framtidsplaner ser ut. Dessa saker påverkar hur du bör tänka mycket och borde spela betydligt större roll än att följa olika påhittade tumregler.

Livet har normalt olika faser. Först kommer en ungdomsfas på kanske 10 år när man har hyggliga inkomster och måttliga utgifter. Sedan kommer en familjefas på kanske 15 år när man får betydligt högre kostnader. Sedan kommer skördetiden på kanske 20 år när man har höga inkomster och relativt låga kostnader. I ungdomsfasen är det naturligt att det mesta av sparandet kommer att behövas för att finansiera boendet i familjefasen, åtminstone om man bor i en tillväxtregion.

Allt prat om FIRE och liknande ser jag själv mest som ett tecken på den upplevda meningslöshet som snabbt blir konsekvensen av för högt materiellt välstånd. Det kan naturligtvis vara bra att ha en utdelningsportfölj eller liknande som ger ekonomisk trygghet men att pengar skulle vara ett mål i sig tror jag inte på.

1 gillning