Jag har tagit emot oerhört mycket tips. Men jag har också fått mycket tips genom plattformen ni skapat. Forumet här och alla kommentarer. Känslan är att ni verkligen lyckats med att vara rika tillsammans.
Men något du inte lyckats med!
Jag vill fortfarande ha en tesla.
Vad Rika tillsammans har gjort för mig är att våga tänka större, både kring ekonomi och andra saker i livet. Att läsa och lyssna på er gör att jag hela tiden vågar tänka nytt, tänka om, tänka mer.
Att prata om något komplicerat är lätt. Att prata om något komplicerat så det blir lätt är mycket svårare. Att prata om det komplicerade så att det blir lätt och roligt är nästan omöjligt.
Utöver detta tycker jag ni varit som coacher och visat att ekonomi inte är så svårt, bara man tänker på rätt sätt. Tack!
Riskhanteringen genom 4-hinkarsprincipen är min största behållning. Som Patreon har det blivit intressanta poddar utöver Rika tillsammans, dessutom har det öppnat möjligheter för mig som annars hade varit stängda för mig som småsparare.
Grattis på födelsedagen Jan!
Du och Caroline har fått även mig att börja spara mer strukturerat, och framför allt att tro på att även jag kan satsa på fonder och inte bara sparkonto utan ränta. Stort tack!
Stort grattis! Hoppas att du har haft en bra dag med familj och/eller vänner.
Du har hjälpt mig att vara noga vid val av bank och kreditkort. Det har givit min ekonomi ett lyft. Tack!
Du fick mig att börja spara och investera på riktigt för en del år sedan. Vår familj hade aldrig haft denna fantastiska trygghet och frihet vi har idag om jag inte mött på din blogg för flera år sedan. Så grattis och ett stort tack!
Grattis:partying_face:
Ni har förmedlat en go härlig känsla och inställning till vårat liv. Med det menar jag att ni bidrar med tankar och funderingar i avsnitten som gör att man kan hantera sina hjärnspöken betydligt bättre:pray: Nästan efter varje avsnitt ryser man av lyckliga och härliga känslor! Man blir även tårögd av saker som träffar rätt in i en känsla, tyckande eller tanke (tårögd på ett mycket positivt sätt). Vissa avsnitt lyssnar man på många gånger. All tid man lägger ner på avsnitten är värt varenda minut:heart:
Men detta vill jag säga, Tack för att ni gör mitt och vårat liv rikare på många sätt:heart:
Jag upptäckte Rika tillsammans av en slump för ca ett år sedan. Helt plötsligt kom mitt intresse för ekonomi, aktier och fonder tillbaka. Jag insåg att jag hade varit en idiot som typ sparat 1500 kr i månaden på några trötta fonder med hög avgift. Jag satte igång i full fart med att göra om mitt sparande, ökade på till 12.000 kr i månaden, sålde alla dyra fonder samt satte ihop ett gäng indexfonder som jag gillade.
Inte nog med det, jag har gjort om allt runt mitt pensionssparande, jag har läst nästan tio ekonomiböcker och fått tillbaka mitt gamla intresse för aktier (jag vet att det inte rekommenderas, men det är för lekhinken). Jag har på detta år sparat ihop och investerat nästan 200.000 kr i mestadels fonder men också rätt mycket aktier.
För övrigt har jag lyssnat igenom samtliga poddavsnitt, infört 4-hinkarsprincipen och ett gäng saker där emellan. Rika tillsammans har inneburit att jag har tagit full kontroll över min ekonomi igen efter att ha slumrat i 25 år. Surt att komma igång nu igen när man är 50+, men bästa tiden för att plantera ett träd…
Rika tillsammans har gett mig kunskap för livet, att spara pengar på ett så strukturerat och smart sätt. Stort tack Jan och Carro för denna eviga kunskap:)
Jag lyssnar regelbundet på poddar, en vacker dag så googlar jag skuldkvot och snubblar in på RikaTillsammans hemsida där ni precis släppt avsnitt 99. Har varit fantastiskt lärorikt att få lyssna på er. Tack så oerhört mycket
Bara en sak blir nog lite svårt! Jag listar lite från toppen av huvudet, så hoppas jag att få med det viktigaste:
Underhållande Kunskap - Älskar att lära mig nya saker, och har ett brinnande intresse för investeringar. Längtar tills varje söndag när avsnitten kommer. Är då jag står i köket och gör storkok inför veckan, dricker ett glas vin och har er igång i öronen. Perfekt sällskap.
Nya perspektiv A - Mycket av finans-media handlar om dem hetaste tillväxtaktierna, varför du ska köpa just denna fonden inför vårens rapporter bla bla bla. Gillar sansad, rationell diskussion. Har lite annorlunda syn på investeringar än RT, men vi har mer gemensamt än skiljemeningar. Blir en frisk fläkt i resten av utbudet i mångt och mycket.
Gemenskap A - Inte det lättaste att försöka repa in sambon eller kollegorna till att vara intresserade varför man ökat andelen guld i portföljen, valt att omdefiniera sina val av nyckeltal för en kvantitativ faktor-portfölj. Eller på andra sidan spektrumet, till det lite mer mundana (ordet använt i sin vackraste bemärkelse), när kollegorna diskuterar Biotech-aktier som om företag vore lottsedlar, så sitter man där med majoriteten av sina pengar i globala passiva fonder.
Nya Möjligheter - Startade investera delar av mitt kapital i börsnoteringar faktiskt pga dig Jan, och ditt tips på EQT. Sen dess har jag förkovrat mig rätt hårt, kommit i kontakt med Niklas D & fått upp ögonen för världen av Onoterade Innehav, Multipel Arbitrage, och mer kvalitativ fundamental analys (annars är jag väldigt data-driven i min fundamentala analys när jag köper enskilda bolag).
Gemenskap B - Kan ju inte låta bli att nämna Rika Tillsammans-Patreon, och dem underbara Fikatillsammans tillfällena, både dem bokade med gäst, och dem “utan Agenda” på Onsdagar. Ständer igen dörren på kontoret varje onsdag när det är dags. Får såklart jobba ifatt eller jobba extra hårt innan, men det är det värt.
Nya Perspektiv B - Utöver nya syner på investeringar, så har jag fått med mig 3 väldigt viktiga läxor som har mer med hela livet att göra.
Min tid är Värdefull och kan räknas mot och genom pengar och energi
Det är viktigt att fira!
Våga prova! Mejlade Jan nyss och “skröt” lite om att jag hade förmånen att vara en av vinnarna i Unga Aktiesparare/Coeli’s Aktieanalys-tävling. Hade inte tänkt ställa upp först, tänkte lite att “vafan, inte kommer jag vinna, slöseri med tid”. Men hörde en skånsk röst i huvudet som sa åt mig att prova, och nu vart det en vinst.
Grattis på födelsedagen !!
Önskar dig en förträfflig födelsedag och nytt år.
Vad är det viktigaste jag lärt mig genom RT?
Att äntligen i medelåldern logga in på minpension.se vilket medfört:
Insikten att om jag inte sparar något, att min pension kommer att vara 40% av min nuvarande lön vilket medfört att jag (vilket du ju sagt, men nu fick jag det på pränt):
Ökat upp mitt månadssparande
Utifrån detta forum kommit fram till att mitt mål inte är att gå i tidig pension utan att spara mycket nu i tre-fyra års tid för att nå mitt mål om två miljoner vilket jag enbart kommer att se som extra pension då jag har låg beräknad pension (kommer låta aktierna och fonderna vara därefter men att jag kollar till dem lite då och då). Så slipper jag oroa mig över en låg pension. Om tre fyra år planerar jag att minska mitt sparande för att prioritera att resa lite längre och kanske vara borta lite längre med make och barn innan tonåren. Viktigt med livskvalitet och minnen.
Tack vare ert avsnitt om livförsäkringar kommer jag se till att vi skaffar oss en sådan.
Har också fått mig många goda skratt från det här forumet. Och vilken hjälpsamhet det finns på det här forumet.
Framförallt har det här forumet fått mig att lägga över en del av mitt tidigare sparande på bankkonto till aktier och fonder istället. Hade inte haft en uppgång på 30-40% om jag haft kvar pengarna på banken.
Stort tack till Jan och Caroline som verkligen bjuder mycket på sig själva och sin relation. Och tack alla ni andra här på forumet . Vilken hjälpsamhet det finns på det här forumet.
Har blivit väldigt inspirerad av alla avsnitt. Har sparat under många år, men alltid har det kommit nåt emellan och pengarna har gått åt till allt möjligt.
Visst, alltid bra att pengar kommer till användning, men har liksom aldrig kommit upp i några större summor än 500 000 kr.
Har t o m jobbar på bank under ca 10 år(!) och först nu senaste 3 åren har jag förstått det här med att spara i indexfonder och att inte röra sparandet så mycket! Har försökt tajma marknaden väldigt många gånger. Resultatet? Missade givetvis uppgången.
Nu, tack vare er spar jag i Lysa samt Avanza och loggar sällan in och kollar.
Grattis! Rika tillsammans har gett mig en tydligare bild att man ska satsa på det forskningen säger för att bli en vinnare i det långa loppet!
Dessutom har det gett mig en “gemenskap” med andra som funderar på samma saker genom det förnämliga forumet där många kloka inlägg skrivs.
Sen gav livsplanskickoffen mig möjlighet att hitta den mjuka delen av framtiden som inte handlar om pengar utom mer om vilka mål jag vill sikta mot och vägen dit
Tack vare Rika tillsammans kom jag igång med ett riktigt sparande. Jag minns tydligt hur jag spenderade två veckor med att läsa hela bloggen i början av 2017 innan jag vågade köpa mina första fonder för 10 000 kr. Allt eftersom jag läste mer på bloggen och lyssnade på podcasten kunde ta mig modet att investera alla mina sparpengar med undantag för en liten buffert.
Tack vare Rika tillsammans kom jag för några veckor över 500 000 kr strecket vilket känns väldigt roligt. Jag och min fästmö har nu råd att bygga vårat eget hus vilket jag aldrig trott jag skulle ha.
Jag har också fått ett genuint intresse för privatekonomi och vad pengar betyder tack vare både bloggen och forumet. Jag har fått ta del av mycket värdefull kunskap och bra insikter. Det känns inte överdrivet att skriva att ni har förändrat mitt liv.
Grattis Jan! Hoppas din födelsedag har varit finfin.
Rika tillsammans kom in perfekt i mitt liv i slutet av 2019. Bättre sent (70+) än aldrig
Jag har nu fått ett nytt intresse i livet och uppskattar så mycket era intervjuer av intressanta människor. Jag uppskattar också detta forumet med så generösa deltagare - här delas tankar, råd och erfarenheter mm
Jag har nu 8 fonder varav 4 på Lysa samt handlar aktier på Avanza o Nordnet. Hittills i år har min avkastning varit lika stor som det jag får ut i min lärarpension varje månad.
Åh jag har så mycket mer att lära och det är så kul att kunna hänga med
Du och Caroline gör ett fantastiskt jobb. Tack!
Än en gång GRATTIS!