För ca 20 år sedan investerade vi ca en månadsinkomst i fonder vår bank rekommenderade så kom it-bubblan och minskade värdet rejält. Vi tog ut pengarna, köpte en bra säng och tänkte aldrig investera på börsen mera.
För några år sedan började frun bekymra sig för sin pension (eftersom hon varit hem med barnen i ca 10år) och jag som gillar att lösa problem började lära mig om investering genom att lyssna på er för 2 år sedan.
Efter att lyssnat på er i ca 4månader började jag försiktigt investera i fonder och silver.
Tack vare er visste jag att det var köpläge när Coronadippen kom och satsade hälften av sparat kapital och allt som kom in under flera månader.
Det gick mycket bra med både fonder, silver och direkta aktier så jag köpte även lite aktier i förhoppningsbolag och det var ju inte så lyckat.
Nu är det finska och svenska fondbolag, silver, lönsamma (små)bolag och diversifiering som gäller.
Våra älsta barn har också börjat månadsspara i fonder och det ser ljust ut för framtiden.
Tack Jan och Caroline för all kunskap ni delar med er!
Rika Tillsammans har skapat en struktur i mitt sparande (4 hinkar), ett lugn i att sitta i båten, förenklat mitt sparande och gjort min privatekonomi mycket mer stabil.
Från att ha tänkt att nå FIRE så fort som möjligt, till att anamma Ramit Sethis tankar och lägga pengar på det som ger mig glädje och få en finare vardag. Att tänka att pengar och en god ekonomi ger en trygghet, men att våga lägga (mycket) pengar på det som ger en glädje.
Jag skulle helt enkelt inte ha samma rikedom (monetärt) och inställning till livet (lycka) om det inte hade varit för rika tillsammans.
Grattis Jan! Jag hade ett privatekonomiskt intresse redan innan jag hittade hit, men har genom dig/Caroline/podden fått en tydligare struktur och strategi. En sak som varit jobbigt, men som hjälpt mig dra huvudet i sanden, är när du i podden erkänt hur du aldrig riktigt lyckats som aktieinvesterare. När jag hörde detta investerade jag främst i aktier men insåg att jag underpresterade mot index. ”Trots att” alla andra verkade lyckas, trots att jag var smart, trots att jag la mycket tid på det etc. Så var det bara att erkänna att jag inte klarade av det och det var skönt att höra att jag inte var själv i detta. Öppnade en tid senare ett konto på Lysa och flyttade allt månadssparande dit. Övrigt sparande på Avanza styrdes om till fonder. Känslomässigt har detta varit ett sånt bra skifte där jag upplever mycket mindre stress och oro kopplat till sparandet.
Skulle kunna säkert kunna skriva 5 A4-sidor till med saker du/ni hjälpt mig med, men stoppar där. Tack
Jag började titta på RT via YouTube mot mitten/slutet av 2019. Hittade snabbt många väl genomtänkta och motiverande råd om vad som kan fungera och varför, vad som är en rimlig risknivå och lämplig fördelning mellan fonder och bankkonton (hade aldrig provat aktier). Men framförallt insåg jag att jag fegade på tok för mycket! Jag ökade antalet olika fonder, flyttade en hel del från Avanza och SBAB till LYSA, drog ner på buffert och ökade på högre-risk-än-bankkonton placeringar.
Köpte några olika aktier för en del av lekhinken, men insåg snart att aktier är för nervöst för mig. Jag var fullt sysselsatt med att flytta runt mina tillgångar (våra, har hand om min frus också) och tyckte just att jag fått till det ganska bra när vi kom in i slutet av mars 2020… Insåg efter bara några dagar att nu närmar vi oss ett köpläge utan dess like på många år. Efter att ha titta på era avsnitt om tidigare ops-händelser på börsen och hur snabbt det återhämtar sig (även om det kan ta år) sålde jag av ca 25-30% av mina innehav, väntade några veckor (lite för kort tid) och började köpa tillbaka. Det gick otroligt bra, utan att ha räkna noga tror jag att 2020 gick bättre än de föregående 10 åren tillsammans!
Jag har också pratat med barnen (unga vuxna) och hjälpt dom lägga om sitt långsiktiga sparande.
Under 2021 har vi lagt om huslånet, slutat amortera, lånat upp mer (från en väldigt låg nivå), och hällt in det på LYSA. Än så länge går det bra, ca 12 ggr högre avkastning än räntekostnad. 2021 kommer att bli ännu bättre än 2020.
Kunde utan problem skrapa av lite från olika konton och köpa en beg. elbil i vintras, vilket trots att vi nu har 2 bilar kostar mindre i driftkostnad än bara bensinbilen gjorde innan.
Det finns mycket mer att göra, har inget guld ännu, och vi skall renovera/inreda en del av huset till AirBnB uthyrningsrum för en extra inkomst.
Hinkmodellen har gjort det enkelt för mig att tänka. Då har jag kunnat strukturera mig. Detta plus praktiska råd har gjort att det blivit roligt att få koll och lägga ut en riktning framåt… Jag är en glad sparare nu. Tack!
RT bloggen, kanalen, och forumet är min go-to källa för råd, tips, och inspiration gällande privat ekonomi. Hittar ofta kul och intressanta ämnet att läsa mer om, och upptäcka som jag annars aldrig hade hittat på egen hand, och det som verkligen gör det här speciellt är passionen som du driver detta företag med. Tycker det är väldigt kul hur många andra passionerade och kunniga människor som samlas på den här plattformen och delar med sig.
Stort Grattis!
Rika tillsammans öppnat mina ögon inför att ekonomi,psykologi och livsfilosofi hör ihop ,dessutom argumenterat för en specifik ekonomisk strategi,som jag dock inte följer, men förhåller mig till.
PS investerade oxå i corondippen med gott utbyte,tack för insikten DS
Andra har nog redan sagt allting men RT har bidragit till väldigt mkt i mitt liv. Skulle vilja påstå att 95% av allt jag kan om ekonomi har kommit härifrån. Har lyssnat på alla podavsnitten och känner att jag har kontroll över min ekonomi. Har iofs aldrig varit slösaktig men hade egentligen inga särskilda tankar på vad man skulle göra med eventuella överblivna pengar förutom bolån. Har också blivit inspirerad avseende de bakomliggande värdena bakom sparande och olika motivationer som kan styra. Just nu håller både jag och hustrun på att starta varsitt AB, något som hade varit betydligt avlägsnare utan RT. Finns ännu mer att säga men avslutar med. Stort tack för ert jobb och allt ni delar med er av!
Stort grattis på födelsedagen och tack för RT!
Jag har lärt mig massor på det 2 år jag läst om er, lagt om mitt sparande från galna aktier på avanza och dyra fondförvaltare i söderberg o partners till att ha pengarna i 4 hinkar principen, varav stor del i lysa, lekhinken (mina gamla aktier på avanza) är fortfarande för stor, men jag jobbar på att sälja av o flytta till lysa och har nu bara 30 % kvar där, det är dock tufft å sälja i dessa tider när aktierna går bra.
Jag har ökat mitt sparade kapital sen dess från 3 till 7 milj nu i aug och räknar m att om jag skulle vilja kunna köra på fire innan jag fyllt 35, vilket känns helt sjukt.
Jag har också kunnat hjälpa många nära o kära m att komma igång m sina sparande i lysa etc.
Också lyssnat mkt på avsnitten m Moa och de om relationer o hur man ska kunna njuta mer av pengarna då jag har mkt katastroftänk o sparar för allt möjligt som kan hända o sällan vågar/unnar mig att spendera.
Så stort tack min ekonomipsykolog Jan!
Jag har lärt mig mycket om investeringar i fonder,särskilt indexfonder och hur man ska spara på lång sikt,jag har i princip skaffat mig den kunskap jag har genom att lyssna på eran podd.
Grattis på födelsedagen. Min man har samma födelsedag som du!
Jag har varit välidigt imponerad med RT – ni har fin, intressant - och samtidigt
‘down to earth’ stil att skriva om ekonomi.
Sedan dess jag började med RT har jag växlat många av mina fonder, och tom. öppnat en konto i Lysa, när det blev möjligt också här i Finland. Jag har försökt att komma i gång med fyra hinkar – och buffer – dels har det gått riktig bra, dels är jag ännu nybörjare (tex. behålla bufferkonto är svårt för mig). Psykologiska och lite filosofiska aspekter har varit inspiredande. Det är också intressant att iakktaga hur resonerar man i Sverige, på andra sidan av östersjön.
Hälsningar från Helsingfors, hoppas att du har haft en riktig trevlig födelsedag,
Grattis Jan!
Framförallt podden har gett mig ett genuint intresse för privatekonomi. Bloggen har hjälpt mig våga investera på rätt nivå efter att jag bränt mig med pengar jag fått i arv. Nu är jag investerad på rätt nivå och kan sova gott igen.
Tack alla som är involverade i detta!
Du känner inte mig, men har ändå påverkat och förändrat hela mitt sätt att tänka och påverkat mitt liv så mycket Har dig att tacka för så mycket!
På våren 2015 valde jag att gå på en gratisföreläsning som Balansekonomi höll, därefter betalade jag för en heldagsföreläsning i juni samma år där du var huvudtalare. Min omgivning var negativ och tyckte att jag slängde bort både pengar och en hel lördag. Själv anser att det är det bästa beslut jag har tagit.
Genom att därefter följa dina råd på rikatillsammans bloggen och nu det senaste året även via podden sitter jag i ett utmärkt ekonomiskt läge för framtiden och det har bara tagit 6 år, om 6 år till är jag helt ekonomiskt fri att helt styra över min tid. Lär även min son som är 13 år och tack vare det kommer han att ha helt andra förutsättningar än de flesta.
Finns inga ord för att beskriva min tacksamhet mot ditt klara och tydliga sätt att förmedla information, inspirera och göra så att vi alla förstår att det faktiskt går att bli ”rikatillsammans”!
Stort Grattis men också stort tack till all den kunskap och råd som du delar med dig varje vecka!
För att berätta lite om mig själv så har jag gjort precis allt som man inte skulle göra som en småsparare, jag köpte värdepapper då jag fick “tips” från nån annan ($GME specifikt då denna vän pratade om en shortsqueeze och att man kunde tjäna tusentals procent i avkastning), och vad gör man inte som en student när man hör att det finns “gratis pengar”? Efter det började jag aktivt handla övriga aktier, och jag håll på köpa sälja hela tiden och satt aldrig still i båten. Jag var oerhört kortsiktigt, behåller aktier i kort period och säljer efter endast nån procent avkastning, efter courtage och avgifter så hamnar jag i princip + - 0 på varje försäljning.
Numera har jag ett aktivt sparande på LYSA och köper för det mesta bara indexfonder, har även avinstallerat avanza på mobilen så att det ska vara “svårt” att pillra med portföljen. Försöker endast logga in var andra eller tredje månad, men det har gått sådär…
Har även hjälp föräldrarna att förhandla ner sin bolåneränta efter avsnittet där Jan pratade om ammorteringsunderlag, de gick från att betala ca 6000kr i ränta till ungefär 4000kr i månaden (jag förhandlade ganska rejält åt deras skull), 24000kr sparat per år på ett 30mins samtal efter att ha lyssnat på en podd-avsnitt på 1h30min, bara att tacka
RT har gett mig otroligt mycket inspiration och kunskap om ekonomi genom åren.
Innan en kollega tipsade om bloggen för fem år sedan var jag oduglig med allt som gäller pengar. Utan en hyfsad fast inkomst hade jag varit en kandidat för Lyxfällan. Noll kronor på sparkontot, och investeringar var inte att tala om. Lönen kom in och gick ut lika snabbt. När jag och nyblivna sambon pratade om bostadsrätt fick vi svindel av kontantinsatsen som krävdes.
Med de inledande Kom igång-artiklarna ändrades min bild av pengar. ”En del av det du tjänar är ditt att behålla” och andra visdomar sitter fortfarande. Jag studerade modellportföljerna och körde igång en av de enklare varianterna. Läste allt på bloggen och uppskattade formatet som klickade med mig. När podden startades och bloggen blev mer en transkribering var jag först missnöjd, men det ändrades snabbt när jag fick lära känna de fantastiska personligheterna bakom bloggen. Skulle någon fråga om ett favoritavsnitt från de 200+ ni släppt skulle jag säga ”alla!” - det är helheten från diskussionerna och de olika perspektiven under åren som gett mig en bättre ekonomisk uppfattning än jag aldrig trott var möjlig.
Nu har jag gått från hyresrätt och noll på sparkontot till bostadsrätt och en ekonomisk trygghet med stor buffert och investeringar. Det finaste jag fått från RT är tron på en ännu bättre ekonomi i framtiden.
Det var ni på RikaTillsammans som fick mig att öppna ett konto på Avanza och börja spara i fonder och aktier för cirka 4 år sedan. Jag har er att tacka för att jag kommit igång och tagit mitt liv och min privatekonomi till en helt ny nivå. På riktigt så har ni faktiskt förändrat mitt liv till något väldigt positivt än vad det var tidigare. Med era tips och råd är jag på god väg att säkra en förmögenhet i framtiden. Även fast pengar inte är allt så är det ett viktigt verktyg i sitt liv och hjälper en att få kontroll över en aspekt i livet.
RikaTillsammans har gett mej så mycke bra info och verktyg som gjort att jag vågat
investera på börsen via Lysa. Har fått självförtroende och känt trygghet i att ej vara ensam
på denna resa. Insikten om att det aldrig är för sent att börja spara/investera (efter man fyllt 50)
har gjort att man känt att ingenting är omöjligt.
Ni gör ett fantastiskt jobb (jag förstår att det ligger mycke jobb bakom detta).
Tack för att ni finns så att vi alla kan hjälpas åt att bli rika tillsammans på olika sätt.