Jag fyller år idag och det brukar vara ett tillfälle för mig att stanna upp och reflektera lite.
En sak som jag verkligen återkommer till rätt ofta är vilken ynnest det är att få ha det här forumet tillsammans med er. Varje dag så pratas det om livet, ekonomi, aktuella händelser, off-topic-saker och mycket mer. Nästan varje dag lär jag mig nya saker, får skratta, busa med några av er i chatten och ibland även få höjt blodtryck.
Det är verkligen en rikedom som du och andra bidrar till. Särskilt tacksam blir jag när jag tänker tillbaka där 2008 då det kändes ganska ensamt att prata om sparande och ekonomi i kombination med livet. Tack för att du läser, skriver, lurkar och gör RikaTillsammans-communityn möjlig.
Jag önskar ibland att jag kunde skriva specifika tack till er alla, så med garanterat risk att jag har glömt dig och några andra (och är begränsad till antal taggningar i ett inlägg):
Tack till moderatorerna - @arre, @Jacke78, @tankespjarn, @Saihtam och @tomas88 som varje dag hanterar flaggningar, flyttar och slår ihop trådar och ser till att vi har den fina stämning i forumet som vi ändå har. Med tanke på hur många vi är i forumet och hur lite problem vi har, så är det på en legendarisk nivå. Ni är grymma, tack!
Tack till alla er som oförtröttligt svarar på frågor, ibland samma frågor som återkommer med jämna mellanrum - om allt från pension (@monica), bilägande (@skogstomten), marknaden (@nightowl), bankrelaterade frågor (@nestor), räntor och allväderportföljen (@zino)
Tack även till dig på Patreon som faktiskt gör det möjligt för mig att lägga tiden på research, avsnitt, forumet och mycket annat. Ditt stöd betyder jättemycket!
Tack själv Jan för att du gett oss alla ett forum att dryfta stort och smått, viktigt och oviktigt, möjlighet till andra synvinklar och ibland frustrationer mitt liv har blivit rikare i kunskap och förståelse, och med en större spännvidd tack vara din skapelse.
En solskenshistoria. Jag har medvetet inte lagt mig i mina barns sparande i vuxen ålder. Fick nu veta att ett av mina barn hade samlat ihop en stor summa pengar. Inspirationen till detta hade kommit från Rika Tillsammans. Tack å allas vägnar!
Tack själv! Kommer ihåg att jag inte ville läsa er blogg när jag studerade då jag typ inte hade pengar över och det är jobbigt att lyssna att man ska spara etc. Dock fortsatte jag spara typ 100 kr eller vad det var från min CSN och när jag väl började arbeta så hade jag gått från 9 500 kr utgifter till kanske 12 000 kr men gick också från att tjäna typ 9500 kr till runt 21 000 kr netto. Detta resulterade i att jag sparade väldigt mycket. Lönen och ökat efter åren men utgifterna har legat runt 12 - 15 000 kr i snitt för att ökat några tusen nu senaste året med dessa räntor och inflation. Nu har jag i snitt 36 000 kr netto och sparar alltså över 20 000 kr i månaden, VARJE månad.
Tack för er som faktiskt gjort mig miljonär (plural?) och att jag redan som 28 åring hade över 1 000 000 kr på banken och investerat. Är idag 35 år och tänkt jobba 50 % från 40 eller 45 års ålder
När jag tänker tillbaka på det så trodde jag också att jag var ensam och konstig som tyckte ekonomi och sparande etc var roligt att hålla på med när alla andra bara hittade nya sätt att spendera pengar på. Tänk om jag fallit för samma och inte haft en krona sparad och varit 35 år, då hade jag haft ångest kan jag lova. Det var först 2019 som jag insåg att man faktiskt får prata pengar och är man själv öppen så är många andra också väldigt öppna. Har blivit mycket roligare!
Hipp hipp hurra för allas vår Rika Tillsammans fader, Jan!
Att lyckas med bedriften att skapa en plats som får en svårflörtad Indexdrottning att komma tillbaka varje dag för att hänga i chatten, läsa trådar och dessutom rekommendera RT till alla ekonomiintresserade vänner hon har är en bedrift i sig.
Länge leve Jan och RT!