ILS och Cat bonds

Hej!

Det skulle vara intressant att höra om er inställning till insurance linked securities och catastrophe bonds i något avsnitt.

Mvh,
Julia

Oj, det var en bra fråga. Om jag ska vara helt ärlig så vet jag knappt på rak arm vad det är. Är det som kallas för “trad liv” på svenska?

Hej! Jag vet inte egentligen heller så mycket om det :slight_smile: Vi läste om det i en kurs i försäkringsmatte och jag blev intresserad om det är möjligt att investera i dessa och även de etiska aspekterna. Men det kanske inte är något som finns möjligt för småsparare.

Ah, spännande. Kan du inte kolla och återkomma så lär vi oss något nytt allihop. :slightly_smiling_face:

Tänkte väcka liv i frågan. Jag har hört lite om dessa instrument på sistone och hittade en fond (Victory Pioneer Cat bond fund) som jag kunde investera i. De verkar ha gett omkring tio procent per år historiskt men har en avgift kring 1,5%. Avkastningen i år verkar ligga kring 8% på årsbasis.

Hursomhelst så stoppade jag in ungefär 3% av portföljen där nu som en liten diversifiering. Efteråt har jag dock börjat oroa mig för El Nino och liknande. Så jag vet inte om det var ett bra beslut.

Någon som har erferenhet av Cat bonds eller annan insyn? För den oinvigde så verkar det vara försäkringsbolag som försäkrar sig mot enorma katastrofer typ jordskalv i Kalifornien via Cat bonds. Så de är i princip helt oberoende av övrig marknad, krig i Iran osv, men istället beroende på väder och vind typ.