Implementera en wiki-funktion på forumet?

Ibland, när ett visst ämne diskuteras, så saknar jag ett sätt för alla att tillsammans summera den uppkomna informationen. Exempelvis så finns det en massa trådar som har att göra med vilket kreditkort som är bäst (nu senast denna för 2021). Problemet är att även om många värdefulla tips och bra info dyker upp i tråden så finns det inte något bra sätt att få en översikt.

Beträffande kreditkort så vore det till exempel bra med en tabell i första inlägget med saker såsom avgift och cashbackprocent och att denna tabell ständigt kunde uppdateras när någonting nytt hände. Nu har jag sett att detta går att göra i Discourse (det ramverket som används för detta forum). Det vill säga, det går att göra om det första inlägget till ett Wiki-inlägg som alla kan editera. Möjligtvis skulle man behöva aktivera så att flera kan editera ett inlägg samtidigt också.

Personligen skulle jag tycka att det vore kalas om denna feature aktiverades :computer:

Jag ska försöka. :+1: Har lite tekniskt strul med forumet just nu. :man_facepalming:

Kan du testa om du kan redigera inlägget? För jag har gjort det till en wiki nu. Men kan inte ändra själv.

1 gillning

Well, jag kunde editera inlägget (la till en laptop-emoji), men det är väl inte så konstigt eftersom jag har skapat det? Frågan är om någon annan, random användare, kan göra det.

Tror att de flesta sover vid en här tiden 03:17, så jag tror vi får vänta någon timme tills vi får facit. :slightly_smiling_face:

Jag själv ska också lägga mig nu. Ska få däcken bytta kl. 08.00. :man_facepalming:

1 gillning

Hehe, ja, jag tror att du har rätt. Lycka till med däckbytet. För vem som helst annan som läser detta, försök gärna editera det första inlägget i den här tråden. Förslagsvis kan du lägga till ett antal roliga emojis på slutet av det :sunglasses::nauseated_face::ghost:

Fungerade utan problem :grinning: :sunglasses: :crossed_fingers: :desktop_computer:

Gjorde det? Jag kan inte se att du har gjort någon ändring i mitt första startinlägg :face_with_monocle:

Jag verkar inte kunna redigera det åtminstone.

Jaha, nu fattar jag. @janbolmeson menade att han hade gjort kreditkortstrådens första inlägg till ett wiki-inlägg och han editerade sedan min uppmaning om att pröva att ändra det första inlägget i den här tråden med en länk till kreditkortstråden. Lite snurrigt :stuck_out_tongue: Men i den länkade tråden verkar det alltså gå att editera :ok_hand:

Men det syns ju inte om ett inlägg är en wiki? Den har en annan symbol vid själva editeringen. Den sorteras inte speciellt annorlunda. ”Bästa inläggen” fanns det men det är inte samma sak som wiki.

Det är inte riktigt som att gå in på en wiki.

Hmm… men vi kan kanske markera det som en wiki?

Låt oss fundera på hur vi kan göra det här bäst. För jag tror att det kan vara väldigt användbart. Särskilt om vi t.ex. raderar kommentarerna en gång i veckan. Då blir det ju som en egen sida snarare än en diskussion.

Ja, man borde helt klart kunna använda sig av taggar/kategorier här för att göra det tydligare. Sedan vet jag inte om man behöver plocka bort kommentarer då det kan vara trevligt att ha möjligheten att följa hur diskussionen har gått. Men ja, håller hur som helst med om att detta kan vara riktigt användbart.

Här vore det ju Nice om bloggen och forumet faktiskt var sammankopplade. Då hade du @janbolmeson (eller någon annan) kunna göra en sammanställning av diskussionen i tråden som en artikel. Men med ett knapptryck kan man se forum-diskussionen. :slight_smile:

1 gillning

Bra idé. Tror att vi omedvetet är på väg dit. Det blir tex de facto resultatet av bästa fonderna diskussionen och bästa kreditkortet-diskussionen.

@janbolmeson Är redigering av första inlägget på “Bästa kreditkortet 2021” inaktiverat har [Grundläggande] för att redigera wikin?

Jag kan fortfarande redigera det utan problem.

Det löste sig efter någon dag.