Import av polsk mat?

Hej,

En bekant tillika kollega har en fabrik belägen i Gdansk, Polen där han producerar alla möjliga former av piroger och andra läckerheter från det Polska köket. Idag förser han matbutiker i hela Polen med sin produkt. Standard-proceduren verkar vara att hans produkter körs ut, och butiken i fråga klistrar på sina egna etiketter på produkterna. Han kontaktade mig här om dagen gällande eventuell expansion till Sverige.

Han frågade mig helt enkelt om jag var intresserad av att samarbeta med honom på den svenska marknaden. Jag har inte kommit till stadiet där jag kollar på marginaler och produktionslinor, men han försäkrade mig om att transport Gdansk - Sverige är ett ickeproblem. Han var mer fundersam kring eventuell bolagsform, och kontaktnät (något jag inte har inom sektorn kan sägas). Kan vara värt att tillägga att pirogerna kan frysas ned i veckor utan problem.

Som ni kanske ser står jag och famlar lite i mörkret. Eventuellt är detta en fin möjlighet till roligt företagande, men jag vet inte i vilken ände jag ska börja precis. Spontana tankar jag haft är att

1. Göra en djupdykning i finanserna, kan det ens i teorin bli lönsamt?
  2. Få tag på smakprover till eventuella intressenter.
  3. Börja med kontakter. Jag har bla. noterat att det här i Stockholm finns ett flertal polska bagerier och caféer. Jag förmodar att de har existerande import-relationer och eventuell egen produktion.

Att starta upp ett eget mat-varumärke på den svenska marknaden kan nog vara alldeles för tungt, kan en eventuell väg vara att “länka samman” kedjor med min polska vän och att jag endast är mellanhanden? Exempelvis: Lidl, Ica basic osv har ju som jag förstått det sina egna produkter outsourcade till andra företag, och sätter endast sin egen etikett på produkten. Kan det vara en väg?

Som ni ser är jag kvar i tankestadiet och famlar i mörkret. Det finns nog många gropar att kliva ner i, men jag skulle innerligt uppskatta om ni kan komma med några tankar/reflektioner kring situationen. Högst sannolikt kommer jag passa på denna möjlighet, men att ge upp utan att ens överväga det skulle jag nog ångra i framtiden.

Alla tankar uppskattas, bu som bä :slight_smile:

3 gillningar

Jag skulle säga att det handlar om att försöka göra precis som du gör här - ställ frågor, ring till ICA:s kontor och bara fråga hur det fungerar och be om hjälp. Jag upplever att om man ringer och säger typ:

Hej! Jag är helt ny och har kanske en jättedum fråga, men jag vet inte vart jag ska vända mig, skulle du kunna hjälpa mig?

Har man ett leende på läpparna och inte hamnar hos en psykopat så får man alltid hjälp. Det räcker ju bara att komma ett steg längre än man var tidigare och ger man sig inte, så kommer man till slut till någon som kan hjälpa en… :slight_smile:

Det som jag förmodligen också hade gjort är - gå till några affärer, kolla på liknande produkter och sedan kollar du på etiketten vem som är importör och sedan kontaktar du dem med frågan ovan. :slight_smile:

6 gillningar

Om inte de stora kedjorna nappar kan du kolla med någon lokal polsk affär. Det bor såpas många polska människor i Sverige att det finns polska affärer i ganska många städer. Om de har någon slags kedja, eller kör och hämtar sitt eget utbud vet jag inte. Och det är kanske olika. En del av hans grejer kanske redan finns här den vägen.
Klart värt att undersöka. De kanske kan bli hans kedja. Eller iallafall ha en hylla till hans varor.

3 gillningar

Utan att veta allt för mkt om branschen så har jag bekanta som jobbat med att sälja sina egna (välkända) produkter/ varumärke till bl.a. Ica. Det verkar vara riktigt svårt och ica kan i stort sett utpressa mindre leverantörer till ytterst små marginaler då de är så pass stora och mäktiga. Dessutom lär det vara rätt svårt att konkurrera med större producenter särskilt om du inte har ett känt varumärke.

Är du Polack / pirogälskare själv? Annars skulle jag nog råda dig till att sälja nåt du brinner för istället.

1 gillning

Som polsk så kan jag tycka att detta är en väldigt god ide! Försök prata med Willys då dem har expanderat det polska sortimentet i en av deras butiker i Värmdö, Stockholm, och kan vara så att dem har expanderat det i fler butiker.

1 gillning

hej har du en lösning ännu? Jag kan en del om detta

Matts

Mer piroger åt folket. Letade senast igår efter nåt annat än sketna gorby’s. Minns när man var liten då fanns det nån bättre sort i affärerna. :+1:

1 gillning

Beroende på ort kan du kanske hitta något bra i en Saluhall.
Annars får du prova Bürek på något lämpligt ställe.

1 gillning