Starta enmansföretag för att göra det lilla extra inom något?

Hej RT!

Är idag heltidsanställd i ekorrhjulet inom “IT” på ett storföretag och känner att jag i längden inte kommer palla det här. Det är inte så mycket p.g.a branschen i sig utan att jag inte pallar anställning i ~35 år till… Oavsett om jag skulle konsulta åt företaget i fråga. Don’t get me wrong, det är så jäkla bekymmerslöst, lätt och cashen rullar ju in. Men booooring :crazy_face:

Jag vill ju se till hela verksamheten och känna att jag har någon slags kontroll över saker och ting. Det spelar ingen roll om jag vore civilingenjör, bilmekaniker, IT-tekniker eller sjuksköterska. Jag är trött på själva fotjobbet som enda arbetsuppgift och att ha en död vinkel upp i organisationen…

Jag har länge funderat på det här med hur dålig service och/eller produkter man dessvärre får inom rätt banala branscher i Sverige… Allt från bilhandlare, restauranger, frisörer, butiker, caféer, you name it!

Jag har aldrig gått någon kurs i försäljning, kundbemötande eller liknande… Men likt förbannat vet jag helt säkert att jag skulle klå det stora flertalet småföretagare där ute i bemötande enbart på sunt förnuft! Som kund blir man emellertid helt ställd över hur lågt ribban är satt, tyvärr :face_with_diagonal_mouth:

På jobbet idag är jag en glad skit som hunnit doppa tårna i ledarskap, och jag har väl lite för sent i livet kommit underfund med att jag är naturligt helt OK på försäljning också. Med någon kurs eller två i bagaget, sunt förnuft, och lite driv, är jag säker på att jag hade kunnat starta någon enklare verksamhet och få igång något på sikt iaf :smiley:

Frågan är bara inom vad i så fall? :thinking: Och vad som har låga uppstartskostnader, samt som jag skulle kunna göra på helger och annan ledig tid till en början? Jag vore väldigt tacksam för all typ av brainstorming :slight_smile:

Jag har just nu siktet inställt på någon typ av gatukök/foodtruck som (särskilt i dessa tider) försöker undercutta konkurrenterna prismässigt med bibehållen kvalitet/bemötande etc. Då jag gillar matlagning (om än är outbildad inom det) och inte är främmande att laga enklare husman, som jag ofta tycker saknas i utbudet! :smiling_face:

Ordet är fritt! :pray:

2 gillningar

Något många glömmer är hur viktigt det är med en affärspartner med ungefär lika mycket driv som du själv, alternativt att bygga sin modell kring att ha en halvtidsanställd som mål.

Restaurang är hårt reglerad bransch där vi har årliga kontroller med höga krav, men det är lite av en lucka i marknaden imo. Jag tror på ett koncept för du kan få en stabil lunch / måltid för max 75:-, mac n cheese truck, 50:- för en mellan skål, 20:- per topping. Bjuder på den idén