Starta småskalig livsmedelsverksamhet

Tjena,

Jag är i en situation där jag är klar med min utbildning och har gissningsvis en tid framöver där jag kommer bara att söka jobb och dylikt, efterfrågan är inte direkt hög just nu.

Jag tänkte att under den tiden, och även att ha som sidoprojekt (om realistiskt) för att det låter väldigt givande, skulle jag vilja testa på att starta en verksamhet för att sälja mat/dryck på en småskalig mobil nivå.

Det vill säga som gatuförsäljning/på marknad. Visst kan man producera i sitt egna kök om det uppfyller hygienkrav osv.? Hur gäller det med tillstånd för plats att sälja, hur tilldelas det och hur ofta?

Finns det personer här som har erfarenhet av detta? Jag är helt ny och skulle gärna vilja höra från er!

5 gillningar

Jag har lite koll, har drivit småskalig livsmedelsverksamhet som yrke.

I vissa kommuner går det bra att registrera sitt privata kök som livsmedelsverksamhet hos miljökontoret.
Men det gäller oftast de lägre risknivåerna.
Till exempel bakade produkter och godis är klass ett, skaldjur och rött kött, mycket högre.

Man betalar oftast en avgift som speglar storleken på tillverkningen.
Rätt omfattande hygienregler, koll på ursprung av inköp, märkning och etiketter ska följa regelverken, med mera.

Att stå på ett av stadens torg kan kosta allt från 50kr/dag och uppåt.
Att stå på marknader kostar ofta mellan 200-5000kr per dag.

Har man ett bra kontaktnät, så kan man få stå gratis i utbyte mot lite godsaker.

5 gillningar

Tack så mycket, Melwa! :heart:

Ponera, att om man hyr en foodtruck/matvagn temporärt där tillagningen sker på plats, hur fungerar då hygienregler och dylikt? Har du gjort det eller känner någon som gjort det?

Jag sitter och utforskar lite om vad som är ens möjligt - helt ny på detta, om det är rimligt att t.ex. göra något över sommaren, är troligen redan sen på bollen men nyfiken på hur andra har gjort!

Jag har själv inte gjort det, så har dålig koll. Men har man ett registrerat företag, livsmedelsverksamhet och själva vagnen är inspekterad och godkänd, så bör det funka.

Men tips är att mejla ditt lokala miljökontor och kolla vilka regler de har, då vissa riktlinjer skiljer sig mellan olika kommuner. Jag mejlade ofta och ställde frågor och de var alltid hjälpsamma.

6 gillningar

Kolla på Livsmedelsverkets hemsida. Det finns ganska mycket information att tillgå där.

4 gillningar

Precis som Melwa skriver, det beror på vad du ska göra i det egna köket om det går att registrera som ”livsmedelsanläggning”.

Ska du hantera rått kött och rå fisk, skulle jag säga att det ställer krav på separata kylar gentemot din hushålls förvaring. Ska du kyla ner det du tillagar måste du visa hur du kontrollerar att nedkylningen går tillräckligt snabbt, och hur du förvarar livsmedlet sedan.

Ska du köpa eller hyra en vagn, se till att den är godkänd för det du ska ha den till. Vad används för vatten? Finns det gasol (räddningstjänsten kan ha synpunkter kring förvaring etc.)? Finns det handtvättsmöjlighet? Finns det tillräckligt med beredningsytor? Kylar? Vad har du för erfarenhet av egenkontroll, livsmedelshantering?

Hör av dig om du vill bolla dina tankar, jobbat som livsmedelsinspektör i åtta år och hjälper dig gärna om du vill <3

7 gillningar