Inbjudningar till bröllop - bjuda par eller endast en?

För bröllop älskar jag det! Så skönt att slippa köpa present, som ofta blir dyrare än kuvertavgiften. Sen känns det alltid skönt att veta att brudparet får en liten slant, istället för en jäkla massa krimskrams som dom nog ändå inte vill ha!

2 gillningar

Tänker du att brudparet passar på att sätta kuvertavgiften högt nog för att kamma hem en liten vinstmarginal då eller?

Jag är inte helt emot men inte heller för. Det leder lätt till att folk ändå känner att de behöver ge en present, eftersom det kan kännas konstigt att komma tomhänt till ett bröllop. Men jag har fått lära mig att i vissa kulturer är det väldigt vanligt med kuvertavgift och så har man väldigt många gäster.

Något med bröllop är lite klumpigt, det är som om traditionerna inte har hängt med i samtiden. Samtidigt: så fort något är utanför mallen och en nymodighet blir det jobbigt för gästerna för man vet inte riktigt hur man ska göra och vad som förväntas. Och det finns alltid vissa traditionalister som blir putta om inte allt är ”som det ska vara”.

Hur skulle du se på saken om den objudna partnern vid flertalet tillfällen starkt yttrat sig som en motståndare till bröllopet och giftemål? (Innan bröllopet ens var på tal så inget som gäller det specifika bröllopet) Medan partnern är helt tvärt om och gärna skulle gifta sig.

Förstår inte helt resonemanget bakom, tänker du att man är oförskämd om man bjuder in någon som är emot bröllop? Om någon inte vill gå på ett bröllop av principiella skäl är det väl bara för den personen att tacka nej.

1 gillning

Mer att man hellre prioriterar att bjuda personer som skulle uppskatta det och bidra till en trevlig stämning. Personen är nog inte principiellt mot det, snarare negativ och ser det helt bortkastat och onödigt.
Jag personligen skulle tycka det är ohyffsat att bjuda personer som man inte egentligen vill ha där i hopp om att de ska tacka nej.

Visst. Skulle dock inte välja att bara bjuda ena i ett par pga trist partner(!). Jag skulle bjuda bägge eller ingen av dem.

2 gillningar

Jag tycker att det är ohyfsat och skulle inte göra det själv. Däremot var vi ohyfsade nog att bara bjuda de delar av släkten som vi umgicks mycket med. Det betydde att en kusin (med respektive) blev bjuden och inte den andra. Anledningen var att mina föräldrar ville stå för själva festen och jag värdesatte deras ekonomiska uppoffring och gest högre än att vi skulle bjuda människor vi annars inte umgicks med på mina föräldrars bekostnad. Jag fick utstå mycket kritik för det, men jag kan än idag, 12 år senare, känna att vi gjorde rätt val.

Jag tycker genuint att ett bröllop är bröllopsparets dag, inte släktingars eller vänners. Hade jag blivit besviken över att inte bli bjuden: ja. Tyckt det var ohyfsat: ja.
Men jag tycker till syvende och sist att varje person måste få forma sitt bröllop (och andra livshändelser) efter sina preferenser och jag försöker att inte bli förnärmad eller ta det personligt. Jag tror nämligen att det väldigt sällan är just det.

4 gillningar

Liten slant för att betala delar av bröllopet, inte för att gå plus på det såklart!