Inbjudningar till bröllop - bjuda par eller endast en?

Vi var studenter när vi gifte oss (vilket begränsade ekonomin i viss mån) och vi valde att bjuda alla respektive som vi hade träffat.

1 gillning

Som jag skrev så tyder inte det på att man riktigt inser vad bröllop handlar om utan bara tror att bröllopet enbart är till för brudparet.

1 gillning

Självklart år det så. Men jag undrar vad argumenten är till varför det är fel per automatik att inte bjuda båda i ett par?

Så är det att enligt din definition inte veta vad bröllop handlar om som gör det fel att inte bjuda båda i ett par? Vilket det är är bevis på att man inte gör om man inte bjuder både i ett par?
Har jag förstått dig rätt?

Man kan se det negativt och bli bitter över detta udda beteende. Men i verkligheten betyder det att du slipper gå på ett bröllop och du får en kväll för dig själv. JACKPOT! Kan nog inte bli mycket bättre än så. Det är som att dom som ska gifta sig ger DIG en present.

1 gillning

Ja. Bröllop handlar som jag skrev om att fira kärlek och tvåsamhet. Det går ju utmärkt att fira på ett ekonomiskt sätt om man vill spara pengar, tex behöver man inte ha så många gäster. Eller har man ett enkelt bröllop som inte kostar så mycket per gäst.

Tänk lite själv du behöver inga argument, det är samma sak om som man hade kommit till ett bröllop med trasiga träningsbyxor och linne, och inte duschat på 2 veckor. Behöver du argument för det också?

Vissa saker handlar bara om respekt och normal hyfs.

4 gillningar

Så ditt starkaste argument är nämna en annan sak du tycker är fel och att återigen påpeka att det handlar om hyfs utan vidareutveckling till varför det är dålig hyfs per automatik att inte alltid bjuda båda i ert par?

Din argumentationsteknik är ganska tradig. För att diskussionen ska komma någon vart är det bättre att du inte bara ifrågasätter utan lägger fram starka argument för att bara bjuda en person i ett par och varför det är en bra idé.

Vill man inte förstå är det svårt. Men det är ju du som får förklara för dina vänner varför du gör som du gör. Sen kommer de också att själva bestämma vad de tycker om ditt beteende.

1 gillning

Jag har aldrig hävdat att det är en bra idé. Jag säger att jag inte kan komma en anledning till varför de per automatik alltid är fel.
Mina sista inlägg har heller inte varit argumenterande utan frågande. Ställda frågor av uppriktigt intresse för att jag vill veta varför så många verkar tycka att det så extremt olämpligt. Jag vill helt enkelt bara veta om jag missar något eller inte lägger nämnvärd vikt vid det andra verkar göra. Ingen argumentation.
Än så länge är du den enda som faktiskt gett mig ett svar på frågan vilket jag är tacksam för :blush::+1:
Resten svarar därför på frågan varför.

1 gillning

Jag vill förstå. Du hävdar att det alltid är förlolämpande att inte bjuda båda i ett par men ännu inte förklarat varför. Det är svårt att förstå varför någon tycker som de gör när de inte berättar varför utan bara påstår att något är på ett visst sätt.

1 gillning

Tuggar du maten med öppen mun?

Genrellt nej. Enstaka tuggor har högst sannolikt förekommit.

Vankas bröllop bland yngre kollegor och blev ytterst förvånad när:

1. De öppet talar om att INTE bjuda med (allas) respektive.

2. Ovanstående verkar vara ett socialt accepterat beteende inom umgängeskretsen.

De får naturligtvis göra så som de själva önskar. I min värld finns det däremot inte på kartan. Extremt ohyfsat beteende så som jag ser det.

3 gillningar

Jag vet inte vad du har för umgängeskrets men om mina vänner och familj hade gett mig den typen av vibbar hade vi gift oss i hemlighet och skippat allt vad fest heter.

5 gillningar

Fråga värdparet istället för på nätet.
Så länge dem inte har något emot dig personligen så tror jag att det är underförstått att ni är ett kolli, och att inbjudan gick till den dem känner.

2 gillningar

Vi bjöd med alla partners på vårt bröllop, men vid några tillfällen har min man blivit bjuden på bröllop utan mig. Då har det varit gamla studiekamrater som jag inte känner alls. Har mest varit tacksam över att jag inte förväntats delta då.

1 gillning

Hur tänker ni kring kuvertavgift? Börjar bli allt vanligare på alla möjliga tillställningar - jag har en god vän som börjat med kuvertavgift även när han har mindre bjudningar. Om det är tufft ekonomiskt att bjuda in respektive kanske kuvertavgift kan vara en lösning?

Det har länge varit vanligt på disputationsmiddagar, i alla fall från mitten av 90-talet till 2005.
Man betalde in kuvertavgift istället för present. Inga konstigheter. :grinning: