Inbjudningar till bröllop - bjuda par eller endast en?

Det är väl knappast luddiga etikettsregler. Utan normal hyfs. Man bjuder väl inte en person när man vet det är ett par. Då bjuder man inte någon av dom. Tex har man ett syskon som är gift så bjuder man väl inte bara sin syster eller bror.

Sen håller jag med dig om man ska göra bröllop och snåla på allt så blir det bara jobbigt och bättre att inte göra nåt alls.

Var på ett bröllop en gång som höll på i 5 timmar men erbjöds ingen mat, utan endast chips och nötter. Men man hade en stor skylt där det stod att man inte skulle ge presenter utan swisha brudparet.

Vissa kanske tycker det är normalt, men det är ju bara pinsamt, man skäms för deras skull.

1 gillning

Men…om man bara bjuder in mig utan +1 vem ska då hämta förfriskningar och hålla min handväska? :ribbon::handbag:

9 gillningar

Äntligen en rimlig invändning med ett riktigt och konkret problem som uppstår :joy:.

4 gillningar

Alternativt att man gör som en del av mina vänner och bekanta som vill hålla det billigt; stadshuset följt av någon enkel cermoni på en plats de gillar tillsammans med de absolut närmsta. Därefter har man gått ut och ätit på restaurang där alla betalat för sig själv. Allt motiverats med att “man vill hålla det så litet som möjligt”.

4 gillningar

Jo, men normalt hyfs är inte sådär kristallklart. Just på inbjudningen hade jag nog inte skrivit “OBS: lämna ditt bihang” eller liknande. Men jag känner ändå obehag över alla oskrivna regler. Det finns gott om tillfällen att göra övertramp.

“Åh nej! Har du legat med din fästmö innan giftermålet”

“Åh nej! Man ska ju bära något nytt, gammalt, blått och lånat. Hur kunde ni glömma?”

“Åh nej! Det där är ju en anglosaxisk tradition. Hade ni inte fattat det?” O.s.v.

Mina potentiella gäster har redan skyltat med att de förväntar sig en stor bal :exploding_head: är det också normalt hyfs? Vad “ska” ett bröllop kosta? Priset i sig är väl iofs inte ett problem utan mer att man oundvikligen gör alla besvikna på ett eller annat sätt. Alla kommer alltid hitta något litet att klaga på. Var det inte fel champagne så var det väl fel dukning o.s.v.

Nej, det är förstås väldigt ohyfsat. Jag skulle nog välja att inte bjuda in någon som är så ohyfsad. Du kanske förstår varför det finns “regler” för hyfs om du tänker efter.

1 gillning

Bara för att förtydliga: Är det ohyffsat att förvänta sig en bal eller att inte ha en stor bal?

Mycket ohyfsat att försöka bestämma var eller hur någon någon annans bröllop ska vara. Lika ohyfsat som att bara bjuda ena parten i ett parförhållande t ex.

1 gillning

Tycker du blandar ihop saker.

Det du pratar om är vissa traditioner kanske som finns och personliga preferenser om vad man tycker om eller inte. Det hade jag inte brytt mig om.

Det jag diskuterar är normal hyfs och respekt.

Är det inte lite att ha åsikt och försöka bestämma hur någons annan bröllop ska vara när man har åsikter om hur och vilka gäster de ska bjuda? Skulle någon säga till oss att de här reglerna ska ni följa och de här ska ni bjuda gällande gäster skulle jag nog tycka var ett försök till bestämmande iallafall.

Skulle inte dykt upp, om det bara var jag som var bjuden.

Varför är det alltid fel och oförskämt att inte bjuda båda i ett par. Vad är argumenten bortsett från att det SKA vara på ett visst sätt och att etikett reglerna är sådana?
Det är väl ändå viss skillnad om vi inte skulle ha bjudit min systers sambo till vårt bröllop och om jag inte skulle vara medbjuden till en väns bröllop från förr till min sambo som jag aldrig träffat och min sambo träffar någon gång vartannat år i snitt?
Kan någon förklara värför det alltid är fel att inte bjuda hela par och varför bröllop och kanske vissa andra större händelser har särskilda regler för det här?

3 gillningar

Ja, det vore förstås ofösrkämt att i förväg försöka bestämma vem någon ska bjuda. Men också oförskämt att inte bjuda :slight_smile:

Det ena för att man inte respekterar den andres val kring bröllopet det andra för att man inte respekterar sin väns val av livspartner.

Respekterar min vän inte mig, så vill jag inte gå på dennes bröllop eller inte bjuda vännen. Ganska logiskt.

Edit: inser att jag nog kommer att förses med argument varför det inte är respektlöst att inte bjuda för den som vill slippa. Och det kan ju vara sant rent logiskt. Samma sak att när jag påpekar för min vän hur denne får bjuda in är det inte respektlöst, bara en hjälp :slight_smile:

Varför är det per automatik alltid fel att inte bjuda båda i ett par och varför skulle den enda anledningen till att inte bjuda båda i ett par kunna vara att man inte respekterar den bjudnes val av livskamrat?

2 gillningar

Det här är ju bara etikett frågor och skälet är sannolikt att det lätt kan förstås på det sättet. Lite som att det kan uppfattas respektlöst att lägga sig i hur andra lägger upp sitt bröllop. Men det kanske bara är av välvilja andra säger åt dig hur ditt bröllop ska vara, så varför är det alltid fel att någon lägger sig i det? Om de bara förklarar att det är av välvilja så kanske det är lugnt?

Så det enda argumentet till att det är fel att inte bjuda både i ett par är att det finns en etikett regel för det? Finns det inga argument för varför regeln finns som är starkare än så.
För att undvika potentiella missförstånd om vilka känslor andra har om någons partner känns väldigt svagt som argument för sakfrågan. Framför allt när det här sannolikt bara blir aktuellt gällande ett bihang brudparet aldrig träffat eller bara träffat vid enstaka kortare tillfällen och inte har någon direkt relation till, eller där brudparets ogillande av person inte alls är en hemlighet och missförstånd således inte är aktuellt :joy:
Varför skull det vara oförskämt att göra något där avsikten kan misstolkas förövrigt? Isåfall kanske vi rimligtvis inte göra någonting för alla handlingars avsikt kan misstolkas.
Finns det verkligen inga argument för att det per automatik är fel att inte bjuda båda i ett par som är starkare än så?

1 gillning

Just när det gäller bröllop som ändå är ett firande av kärlek och traditionell tvåsamhet är det lite märkligt att inte bjuda in bägge i etablerade par. Lite som att bjuda in till ett dop och inte bjuda med barn.

Det enda argumentet för att bara bjuda ena är ekonomiskt och det är inte ett särskilt övertygande skäl, ungefär som om gästerna är ett gäng statister som bara är till för brudparet och inte att festen också ska vara till för gästerna.

2 gillningar

Ja exakt. Har man inte råd med bröllop utan att förolämpa gästerna bör man nog spara ett tag till istället. Eller helt enkelt avstå från att bjuda de man inte har råd att avstå från att förolämpa.

1 gillning

Kan komma på massor av fler anledningar än rent ekonomiska till att inte bjuda båda i ett par.

Alla gör ju som de vill, så även de som blir inbjudna av snåljåpar.

1 gillning