Ska flytta över från aktier till indexportfölj. Har tänkt mig något likt förslaget nedan. Kom gärna med feedback och förslag.
Har hälften i ett ISK och hälften i ett KF och undrar om jag ska flytta allt till samma ISK för att strukturera upp det eller kan jag likaväl köpa fonder direkt från KF?
Global 40%, Fördelat på två fonder:
-nordea global passiv 20%
-avanza global 20%
Europa20% fördelat på 2 fonder:
-handelsbanken europa 10%
-swedbank robur access europa 10%
Sverige 25% 4 fonder:
-aktiespararna direktavkastning 5%
-avanza zero 15%
-plus mikrobolag 5%
-plus fastigheter 5%
Teknik tillväxtbolag 15% 1 fond:
-avanza emerging markets 15%
Tänkte bara på fördelningen,
Jag personligen hade aldrigt valt att ha 25% av min portfölj i sverige då det är 1% av världens marknad om ens det.
Europa fonderna är dyra, och det skapar en kaka på kaka effekt,
Jag hade valt ett 70% globalt index, 10% plus allabolag, då detta även har en liten del av sin portfölj från sin mikrobolag i alla bolag portföljen.
Emerging markets 10%
Och Handelsbanken småbolag 10%
Som sagt jag tror att du betalar extra avgifter för bolag som du redan har i din portfölj
Tack för förtydligandet
Ja jag hade också velat minska exponering till sverige men känns dumt att köpa allt i globala då svenska kronan är så låg just nu ?
Avgiften för europafondrna är bara 0.28% så det är bra anser jag
Får du inte ännu “mindre” för pengarna i en Europa fond? Iom att euron ligger högre än USD:n i nuläget? Absolut inte den roligaste kursen, penning värden kommer alltid att röra på sig så om man fokuserar på det så kommer man sitta och vänta på den fallande kniven.