Indexfond portfölj

Hejsan

Ska flytta över från aktier till indexportfölj. Har tänkt mig något likt förslaget nedan. Kom gärna med feedback och förslag.
Har hälften i ett ISK och hälften i ett KF och undrar om jag ska flytta allt till samma ISK för att strukturera upp det eller kan jag likaväl köpa fonder direkt från KF?

Global 40%, Fördelat på två fonder:
-nordea global passiv 20%
-avanza global 20%

Europa20% fördelat på 2 fonder:
-handelsbanken europa 10%
-swedbank robur access europa 10%

Sverige 25% 4 fonder:
-aktiespararna direktavkastning 5%
-avanza zero 15%
-plus mikrobolag 5%
-plus fastigheter 5%

Teknik tillväxtbolag 15% 1 fond:
-avanza emerging markets 15%

Mvh//Anton

Känns som att du kommer betala extra avgifter för en snarlik portfölj.

Du menar aspekten med att flytta till ISK från KF med beskattningen?

Tänkte bara på fördelningen,
Jag personligen hade aldrigt valt att ha 25% av min portfölj i sverige då det är 1% av världens marknad om ens det.

Europa fonderna är dyra, och det skapar en kaka på kaka effekt,
Jag hade valt ett 70% globalt index, 10% plus allabolag, då detta även har en liten del av sin portfölj från sin mikrobolag i alla bolag portföljen.
Emerging markets 10%
Och Handelsbanken småbolag 10%

Som sagt jag tror att du betalar extra avgifter för bolag som du redan har i din portfölj

1 gillning

Tack för förtydligandet :slight_smile:
Ja jag hade också velat minska exponering till sverige men känns dumt att köpa allt i globala då svenska kronan är så låg just nu ?
Avgiften för europafondrna är bara 0.28% så det är bra anser jag :slight_smile:

Får du inte ännu “mindre” för pengarna i en Europa fond? Iom att euron ligger högre än USD:n i nuläget? Absolut inte den roligaste kursen, penning värden kommer alltid att röra på sig så om man fokuserar på det så kommer man sitta och vänta på den fallande kniven.

Sant, är i Spanien o kan bekräfta att Euron är rätt dyr :wink:

1 gillning